fredag 21 december 2012

50 deckare

Det har cirkulerat en lista med 50 deckare som man tydligen borde ha läst, både Lotten och Västmanländskan har gjort den. Nu är det min tur. Listan är dock tre år gammal, så inga nyare böcker finns med. Kursiverade titlar står i hyllan, men är olästa.

1. Män som hatar kvinnor – Stieg Larsson
2. Flickan som lekte med elden – Stieg Larsson
3. Luftslottet som sprängdes – Stieg Larsson
4. Sprängaren – Liza Marklund
5. Nobels testamente – Liza Marklund
6. En plats i solen – Liza Marklund
7. Coq Rouge – Jan Guillou
8. Fiendens fiende – Jan Guillou
9. Madame Terror – Jan Guillou
10. Isprinsessan – Camillia Läckberg
11. Tyskungen – Camilla Läckberg
12. Sjöjungfrun – Camilla Läckberg
13. Mördare utan ansikte – Henning Mankell
14. Hundarna i Riga – Henning Mankell
15. Kinesen – Henning Mankell
16. Skuld – Karin Alvtegen
17. Saknad – Karin Alvtegen
18. Svek – Karin Alvtegen
19. Det grovmaskiga nätet – Håkan Nesser
20. Fallet G – Håkan Nesser
21. Människa utan hund – Håkan Nesser
22. Den döende dandyn – Mari Jungstedt
23. Den mörka ängeln – Mari Jungstedt
24. Den dubbla tystnaden – Mari Jungstedt
25. Gråt i mörker – Björn Hellberg
26. Pojken som inte ljög – Björn Hellberg
27. Nattvandraren – Björn Hellberg
28. Solstorm – Åsa Larsson
29. Det blod som spillts – Åsa Larsson
30. Svart stig – Åsa Larsson
31. Statsrådet och döden – Bo Balderson
32. Mord, herr talman – Bo Balderson
33. Statsrådet klarar krisen – Bo Balderson
34. Stum sitter guden – Anna Jansson
35. Alla de stillsamma döda – Anna Jansson
36. Må döden sova – Anna Jansson
37. Faller fritt som i en dröm – Leif GW Persson
38. Linda – som i Lindamordet – Leif GW Persson
39. Den som dödar draken – Leif GW Persson
40. God natt min älskade – Inger Frimansson
41. Skuggan i vattnet – Inger Frimansson
42. Mörkerspår – Inger Frimansson
43. Midvinterblod – Mons Kallentoft
44. Höstoffer – Mons Kallentoft
45. Sommardöden – Mons Kallentoft
46. Tunnare än blod – Åsa Nilsonne
47. I det tysta – Åsa Nilsonne
48. Ett liv att dö för – Åsa Nilsonne
49. Nattfåk – Johan Theorin
50. Gud som haver – Ingrid Elfberg

Testsvar här:
0 poäng: Du måste har surfat in på fel sida av misstag
1-5 poäng: Bott stora delar av ditt liv utomlands?
6-10 poäng: Godkänt
11-20 poäng: Väl godkänt!
21-30 poäng: Mycket väl godkänt!
31-48 poäng: Helt otroligt bra!
49-50 poäng: WOW!

6 kommentarer:

  1. Och trots att jag inte alls är någon vän av deckare lyckades jag få betyget "Väl godkänt"...! Säkert tack vare att listan har några år på nacken.

    God Kul!

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, resultatet hade nog blivit ett annat för mig också om det varit nyare böcker. Jag ligger nog två-tre år efter :)

      Radera
  2. Fick också väl godkänt, chockerande nog!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst är listor roligare om man kan markera många :)

      Radera
  3. Jag har läst 3, så det verkar som om jag har bott utomlands. ;-)

    Fast jag läser ju nästan aldrig deckare, så jag är förvånad att jag ens fick ihop så många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svenska deckare verkar inte vara din genre :) Det är nog det jag läser mest av.

      Radera