måndag 17 december 2012

Tematrio - Julförberedelser

Julen närmar sig med stormsteg, bara en vecka kvar. Naturligtvis handlar även veckans Tematrio från Lyran om jul. Förr skulle fisken lutas, fönstren putsas och hela huset fejas. Nuförtiden tror jag - hoppas jag i alla fall - att kraven på julförberedelserna sänkts något. Men, en del traditioner finns kvar, berätta om tre av dem!

Jag vet inte om jag har så många benhårda traditioner vid jul, nästan alla har fått rucka på sig. Men dessa tre är de viktigaste och om jag får bestämma så kommer de att förbli.

1. Inget tomtepynt förrän Lucia. Alla fina stjärnor och ljusstakar ska fram första advent, men tomtarna får vänta.

2. Julkrubban måste vara placerad under granen (granen som för övrigt helst ska kläs kvällen innan julafton).

3. Julskinkan ska inte vara en sådan där färdigkokt, utan man gör den själv i ugnen. Hur jobbigt är det på en skala egentligen? Den sköter ju sig själv.

16 kommentarer:

  1. Hemma hos mig klär vi också granen dagen innan julafton :) Julkrubban däremot står i en bokhylla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen ganska kul hur traditionstyngd just julen är :)

      Radera
  2. Hehe, följer ingen av de traditionerna.. mamma hade säkert gärna velat att jag gjorde men nopee, gör som jag vill :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ska man ju göra som man själv vill, det blir ju tradition av det också :)

      Radera
  3. Vi tomtepyntar dagen innan julafton, krubban står på ett bord hos barnen. I fråga om skinkan så kunde jag inte sagt det bättre själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det börjar ju av någon anledning bli riktigt svårt att hitta en skinka som inte är färdig. Jag fattar inte...

      Radera
  4. Inga tomtar alls hos numera, men jag håller helt med dig. Ska dem fram så inte för lucia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om sanningen ska fram så har vi nog tre tomtar, men de får inte komma fram innan Lucia :)

      Radera
  5. Hos oss är det dessutom tradition att min man lagar skinkan, så jag tycker inte heller det är svårt, nej! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar sätta termometern och slå in den i folie, sambon står för griljeringen. Så svårt? Nä, inte speciellt :)

      Radera
  6. Jag håller också med om julskinkan. Det är inte alls svårt att göra det själv :) Vi har dock ingen julkrubba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julkrubba misstänker jag att jag vill ha för att vi hade en under hela min uppväxttid :)

      Radera
  7. Helt rätt angående julskinkan :)

    SvaraRadera
  8. Det är ju bäst att göra skinkan själv från början till slut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog så börjar det bli svårt att hitta en icke färdigkokt skinka i affären.

      Radera