måndag 31 december 2012

Boktolva 2013

En av de riktigt bra utmaningarna som florerar i bokbloggosfären är Boktolvan, som har sitt ursprung hos enligt O. För tredje året tänkte jag ge mig på att rensa lite bland de olästa författarna i bokyllan.

Bland böckerna som är inköpta 2011 och fortfarande olästa hittar jag inte mindre än 29 nya författare. Det gjorde ju det hela lite mer komplicerat att behöva plocka bort 17 stycken, men förmodligen kommer jag att läsa dem också.

Detta är de tolv nya författare och deras böcker som jag tänkt ge mig på nästa år:

Thomas Enger (Skendöd)
Thomas Erikson (Bländverk)
Kjell Eriksson (Den upplysta stigen)
Carin Gerhardsen (Pepparkakshuset)
Douglas Kennedy (Lämna världen)
Raymond Khoury (Isens gåta)
Harper Lee (Dödssynden)
Cormac McCarthy (Blodets meridian)
Haruki Murakami (Fågeln som vrider upp världen)
Steve Sem-Sandberg (De fattiga i Lodz)
Kathryn Stockett (Niceville)
Therése Söderlind (Norrlands svårmod)

Några av de här böckerna känns det som att alla andra har läst, utom jag. Vad tyckte ni?


15 kommentarer:

  1. Jag tycker jättemycket om Dödssynden. Det är väldigt synd att hon bara skrev en bok, men då är det tur att den är så bra som den är :)

    Fågeln som vrider upp världen är, tillsammans med Kafka på stranden, en av mina stora favoriter vad det gäller Murakamis böcker. Den är lite märklig, men har ett helt underbart persongalleri.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott nytt år!

      skulle jag skriva också.

      Radera
    2. Ja, kanske satsade hon på kvalitet i stället för kvantitet :)

      Murakamis bok ska jag läsa samtidigt som jag lyssnar på bokcirkeln de hade på P1. Det kan nog kanske hjälpa till lite.

      Radera
  2. Som du vet är jag förtjust i Thomas Erikson;-) Carin Gerhardsen är en favorit. Även Kjell Eriksson och Therese Söderlind minns jag som läsvärda även om det var ett tag sen jag läste dem. Stocketts är fin, och De fattiga i Lodz var en oväntad läsupplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju som att jag valt ut riktigt bra böcker. Thomas Erikson klarade jag inte av att vänta med längre :)

      Radera
  3. Carin Gerhardsen är super! Och Douglas Kennedy är en av mina favoriter. Just Lämna Världen är inte den bästa av honom enligt min mening, men den var bra! Hans bästa enligt mig är Den andra kvinnan (The Pursuit of Happiness). Jag ska göra en variant på boktolva, lägger ut den imorgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt Den andra kvinnan jag försökte hitta, då när jag köpte Lämna världen, men den fanns inte.

      Boktolvan är ett måste :)

      Radera
  4. Åh, blir sugen på en egen boktolva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tveka inte, utan bara gör det! En boktolva är vad alla behöver :)

      Radera
  5. Jag har läst 3,5 och tycker bäst om Niceville och Dödssynden. Är också nyfiken på Skendöd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer att bli tufft att läsa både Niceville och Dödssynden, efter allt positivt jag hört.

      Radera
  6. Douglas Kennedy kom jag tyvärr bara halvvägs i. Den var lite seg och långrandig - fast det var The Moment jag läste, inte den du har valt.

    Niceville var fantastisk, men jag har sett en del som tycker den är seg så det är nog olika hur man tycker där.

    Dödssynden skulle jag också vilja läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att se vad jag tycker om dem. Jag har förstått det som att man måste ha läst något av Douglas Kennedy, precis som man måste ha läst Niceville och Dödssynden :)

      Radera
  7. Något av Murakami har även jag tänkt läsa i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske lite dumt att ge sig på Fågeln... har jag förstått det som, men nu är det ju den som redan står i hyllan :)

      Radera