söndag 30 december 2012

Fullbordad utmaning #5

En av mina favoritutmaningar är Pocketlovers återkommande Tre på Tre, den är precis lagom omfattande och går ut på att läsa tre böcker på samma "tema" - en trilogi, tre böcker av samma författare, tre böcker i samma genre, de tre första i en serie, tre böcker från samma land, tre som börjar på samma bokstav. Vad som helst egentligen, bara det är tre. Detta ska utföras från 1 september till 30 november.

Faktum är att jag sparade tre böcker till just den här utmaningen och det var Deon Meyers serie om Tobela Mpayipheli. Eftersom jag, vad jag vet, aldrig läst något från Sydafrika så blev det extra spännande.

Jag blev inte direkt förälskad i de första två böckerna, men den tredje var riktigt bra. Det står ytterligare en bok av Deon Meyer i hyllan och väntar.

Jag tänker inte skriva här igen vad jag tyckte om böckerna, utan det kan man läsa på respektive inlägg som man kommer till om man klickar på bilderna här nedanför.

Nu ser jag redan fram emot nästa års tre på tre, det är gott om tid att fundera på vilka böcker som ska läsas då...

Död i gryningen
Jägarens hjärta
Devils Peak

8 kommentarer:

  1. Det var en smart ide! Når jeg faller helt for en (for meg) ny forfatter leter jeg ofte etter flere bøker av samme forfatter. Det blir som en tre på tre utmaning. Selv om det ikke alltid går opp i tre :-) Den siste forfatteren det skjedde med er Maria Lang :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gör ofta så att jag köper flera böcker på en gång av en författare som jag inte läst, men tror att jag skulle gilla. Det går inte alltid så bra, men när det gör det så är det fantastiskt :)

      Radera
  2. Håller med dig om att Devils Peak är allra starkast som deckare men tyckte miljöbeskrivningarna var fina i alla tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev omåttligt sugen på en resa till Sydafrika medan jag läste :)

      Radera
  3. Tyckte också att det var en lagom utmaning, fast jag vågade inte ta tre böcker av samma författare;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har valt tre böcker av samma författare båda gångerna nu. Kanske blir det en annan variant nästa gång :)

      Radera
  4. Jag surfar runt och tittar efter roliga utmaningar och den här låter som en i min stil!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt alldeles perfekt. Man kan ta i stort sett vilka tre böcker som helst och sedan hitta på hur de hänger ihop :)

      Radera