onsdag 5 december 2012

Tematrio - Önskelistan

Man märker att julen närmar sig, för hela (bok)bloggosfären översvämmas av adventskalendrar, tävlingar och önskelistor. Så även veckans Tematrio från Lyran. Berätta om tre böcker ni önskar i julklapp!

Faktum är att jag igår hade en önskelista till Tomten, med de tio jag önskar mig allra mest. För att det inte ska bli alltför trist så tar jag tre helt andra här och gör även ett litet tema inom temat.

1. The wind through the keyhole är den 4,5 delen i berättelsen om Det mörka tornet där man får lära känna Roland lite bättre som ung. Vad hände honom egentligen? Vad var det som formade den siste vapendragaren.

2. 11.22.63 skulle jag helst vilja ha och läsa nu genast. Tidsresor är något som alltid fascinerat mig, samtidigt som jag brukar bli alldeles yr i huvudet av alla knepiga komplikationer om fel människa dör, om två personer aldrig blir kära och så vidare. Här går resan tillbaka till 1958 och, jag bara antar nu, framåt till 22 november 1963. Vad skulle egentligen hända med världen om mordet på John F Kennedy stoppades?

3. Att skriva : en hantverkares memoarer är en bok som jag aldrig ens funderat på att köpa, eftersom jag inte har minsta ambition att skriva något själv. Det har emellertid kommit till min kännedom att detta mer än något annat kan liknas vid en självbiografi. Och då blir den ju genast mycker mer intressant för mig.

Och ja, glömde jag nämna att alla böckerna är skrivna av ingen mindre än kungen Stephen King?

14 kommentarer:

  1. Åh, 11.22.63 glömde jag på min önskelista till tomten, vill också gärna läsa den!

    SvaraRadera
  2. Tidsresor är ett intressant ämne, men det kan bli väldigt komplicerat. Ibland för komplicerat. Men jag tycker att det verkar vara ett väldigt intressant koncept på en bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar bli alldeles yr i huvudet när jag försöker hänga med, ändå kan jag inte låta bli att fascineras :)

      Radera
  3. Kände också att jag svarat påå denna frågan flera gånger så hoppade över veckans tematrio :)

    SvaraRadera
  4. Boken om tidsresor verkar intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som läst den verkar tycka den är bra.

      Radera
  5. Ingen kioskvältare med valet;-) Den andra står i vår hylla och nog är jag lite sugen på att läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ändå finns det inte en enda King-bok med på min "riktiga" önskelista :)

      Radera
  6. Hehe, inte oväntat vilket tema du skulle ha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man nu har ett tema som nästan alltid passar in så får man ju utnyttja det :)

      Radera
  7. Där har du fått till riktigt bra önskningar!! :-) The wind through the keyhole handlar inte jättemycket om Roland som ung (men lite). Mest är det Roland som berättar om när han berättade en historia. Dock att den är superläsvärd!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, jag försökte hitta vad den där boken handlade om, men baksidetexterna var inte alltför upplysande. Det spelar ingen roll vad den handlar om. Egentligen :)

      Radera