lördag 22 december 2012

"Bläckhjärta" av Cornelia Funke

Genre: Fantasy
Antal sidor: 529
Originalspråk: Tyska
Originaltitel: Tintenherz
Översättare: Gunilla Borén
Serie: Bläckvärlden 1
Förlag: Opal
Utgivningsår: (första) 2003 (min) 2011
Format: Pocket
Källa: Bokhylla
Utläst: 9 december 2012






Första meningen: Det regnade den där natten, ett fint, susande regn.

Baksidetext
En stormig natt dyker en objuden gäst upp hos Meggie och hennes pappa Mo. Han varnar Meggies pappa för en man som heter Capricorn. Nästa morgon reser Mo i all hast med Meggie till hennes faster Elinor.

Elinor äger det mest dyrbara bibliotek som Meggie någonsin sett. Där gömmer Mo boken om vilket allt handlar. En bok som Mo för många år sedan läste för sista gången och som nu står i centrum för ett osannolikt magiskt och kvävande äventyr - ett äventyr vars hemlighet Meggie inte bara löser utan också med stor fara själv deltar i.

Min kommentar
Den här boken läste jag om på Bokstävlarnas blogg och eftersom jag behövde fler böcker till Böcker om böcker-utmaningen så tyckte jag att den här skulle passa riktigt bra. Jag blev dock lite tveksam när jag upptäckte att den var klassad som barnbok, alltså inte ens ungdomsbok, men till slut övervann jag min tvekan och köpte den. Nu, med facit i hand, så visar det sig vara ett av mina bättre bokbeslut.

Hela berättelsen är en fullständig hyllning till böcker, kärleken lyser igenom i varenda ord. Och den är definitivt inte enbart en bok för barn, jag är över 40 och hade nog lika stor behållning av den. Kanske på ett annat sätt, men ändå. En liten bonus är att varje kapitel inleds med ett citat från någon bra äventyrsbok (bland annat många från böcker av C S Lewis, Astrid Lindgren och Robert Louis Stevenson), som dessutom passar in på avsnittet man precis ska börja läsa.

Jag är ingen stor fantasy-älskare, ofta blir det alldeles för detaljerat och för många karaktärer (och konstiga varelser) att hålla reda på, men på något sätt verkar det som att barn- och ungdomsfantasy passar mig lite bättre. Här upplever jag inga som helst problem med detta och det bästa av allt, det är vår egen värld de befinner sig i och de flesta är vanliga människor. Visserligen människor med en ovanligt stor kärlek till böcker, men vem känner inte igen sig i det?

Om man nu ska ta upp lite negativt så tycker jag att översättningen inte var den allra bästa. Jag kunde leva med att ordföljden ibland blev fel (tysk), men att sätta kommatecken före varenda bisats var att ta det lite för långt. Det störde rytmen och gjorde att jag fick lite problem att läsa. Boken kunde också ha kortats ner lite, det fanns vissa avsnitt som kändes mer som stå-och-stampa-på-samma-fläck än nu-för-vi-historien-framåt.

Naturligtvis kommer jag att skaffa mig den andra delen i den här trilogin och jag rekommenderar att alla som gillar fantasy, äventyr och böcker läser denna bok.

Boktipsets estimerade betyg var 4.4. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Bläckhjärta: Bokstävlarna, Bookiecookiez och Bokhora.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

13 kommentarer:

  1. Den här känner jag att jag måste läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den verkligen, även om den kunde varit kortare. Kärleken till böcker har så hög igenkänningsfaktor :)

      Radera
  2. Jag läste den här högt för våra barn (då 12 och 9). Min känsla var kluven. Ibland tyckte jag den var riktigt bra, ibland så tyckte jag den var riktigt seg. Kan inte alltid säga vad som var vad. Den gav också en obehagskänsla som var svår att sätta fingret på. Det jag gillade mest var just kärleken till böcker som blir så viktig för historien. Jag började läsa Bläckmagi för dem, men vi körde fast. Bläckdöd finns också i hyllan... Barnen älskar ju fantasy men den här var ändå inte riktigt rätt för dem konstigt nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med om att den var seg ibland, de kunde gott ha kortat ner den ganska rejält. Ett tag gick det inte framåt överhuvudtaget. Jag ska skaffa mig andra delen och se vad jag tycker om den :)

      Radera
  3. Tror jag ska skriva upp den här på listan över böcker att läsa :)

    SvaraRadera
  4. Ja, du har nog rätt, om den hade blivit nerkortad rejält skulle ockjså jag ha gillat den bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ganska mycket hade nog faktiskt kunnat tas bort, ett tag hände det ingenting.

      Radera
  5. Jag har hela trilogin här hemma i bokhyllan och den kommer nog att dyka upp även hos mig i den här utmaningen.
    Tack för länk - sammanfattningen kommer som vanligt i månadssskiftet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog snart se till att skaffa mig del två, innan jag tappat för mycket :)

      Radera
  6. Jag älskade den här, Cornelia Funke är en av mina favoritförfattare. Har läst nästan alla av henne och ingen har varit dålig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänkte att det var så. *lägga till Bläckmagi på önskelistan* check :)

      Radera
    2. Både Bläckmagi och Bläckdöd är minst lika bra som den här, om inte bättre :)

      Radera