tisdag 11 december 2012

Topp Tio för mig nya författare lästa under 2012


Veckans Topp Tio Tisdag (Top Ten Tuesday) är lite krånglig. Vilka är de tio bästa, nya författarna jag läst under året? 33 nya författare har det blivit och året är inte slut än. Många av dem har inte varit speciellt bra, vissa har varit fantastiska och de tio som lyst klarast blir dessa. Och naturligtvis är de utan inbördes ordning.

1. Stephen Booth har skrivit en serie på, än så länge, tolv böcker om de brittiska kriminalarna Ben Cooper och Diane Fry. Nu har jag äntligen läst den första och den var faktiskt alldeles lysande.

2. Thomas H Cook är en författare jag bestämde mig för att läsa mer av efter att jag läst hans Det som göms under sten. Den var krypande otäck och jag är egentligen inte alls säker på vad som hände, varför och vem som gjorde det.

3. Lars Kepler får vara med här också, bara för att Hypnotisören var så spännande att jag knappt kunde lägga ifrån mig den. Kvalitativt var det kanske inte det bästa jag läst.

4. John Ajvide Lindqvist skriver ju skräck så det är lite konstigt att jag inte läst honom tidigare, men hans Låt den rätte komma in handlar ju om vampyrer. Och det är ju inte min grej. Men jösses, vad bra den var.

5. Ann Rosmans böcker har stått olästa länge i min hylla, men nu har jag äntligen läst första delen om Karin Adler och att jag gillade den berodde inte bara på den bohuslänska skärgården.

6. Tom Rob Smiths bok Barn 44 tog mig helt och hållet med storm. Årets enda fullpoängare. Hittills.

7. Jonas Gardell är en person som jag oftast tycker om. Som författare var han oprövad. Tyvärr. För En komikers uppväxt var riktigt bra och det blir definitivt fler Gardell för mig.

8. Amanda Hellberg hann jag faktiskt med två böcker av i år (förmodligen blir den tredje läst i januari) och det här är klassisk skräck. Jag älskar det.

9. Justin Cronins tegelsten Flickan från ingenstans är första delen i en planerad trilogi. Gissa om jag kommer att läsa de andra två.

10. Författarduon Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren har skrivit två helt fantastiska böcker, den tredje i Engelsfors-trilogin kommer nästa år. Om jag någonsin tappar läslusten så tror jag att de här böckerna är botemedlet.

6 kommentarer:

  1. Åh, jag önskar att jag orkade läsa Cronins tegelsten. Får tag i den när orken finns.

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja, Torka aldrig tårar utan handskar står och väntar i hyllan. Förmodligen väntar jag med att läsa den tills tredje delen närmar sig utgivning.

      Radera
  3. Åh, jag skulle ju inte skriva upp fler böcker på läslistan! Fast nu måste ju ändå Tom Rob Smiths Barn 44 dit ändå. Attans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, fl'åt :) Den är faktiskt i särklass den bästa bok jag läst i år. Det finns ju lite tid kvar förstås...

      Radera