söndag 16 december 2012

En smakebit på søndag: Borta bäst


En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag ska jag börja på en ny bok, Borta bäst av Sara Kadefors. Jag har inte läst något alls av henne tidigare så det ska bli spännande. Den handlar om Sylvia, en elegant kvinna som verkar helt normal där hon går omkring och tittar på IKEA. Förutom att hon bor i sin lilla bil parkerad en bit bort från varuhuset. Eftersom jag inte börjat läsa den än så är raderna från allra första början.

När man ser ut genom fönstret känns det som om man är mitt inne i skogen med björkarna runt omkring och den lilla kullen en bit bort där det växer vitsippor. Efter klockan åtta på vardagar blir det alldeles tyst. Det enda som hörs är vinden som rör sig i träden och det avlägsna motorljudet från någon enstaka bil. Senare blir det svart. Det är då jag börjar inbilla mig saker. Jag tänker att grenarna som nuddar fönstret är knivar och att den enstaka bilen är på väg mot dungen med en mördare i. Jag tänker att det kommer att ta dagar, till och med veckor, innan någon hittar kroppen och att det kanske kommer att stå om det i tidningen.

24 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten. Ble litt i tvil om dette er en krimbok eller en humorbok? Har ikke hørt om den tidligere.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog svårt att genrebestämma denna, men krim är det inte. På baksidan står det: Med humor och stort allvar ställer Sara Kadefors frågor om valen man gör i livet. Vem bestämmer egentligen hur man ska leva? Och är det ena mer rätt än det andra?

      Radera
  2. Har heller ikke hørt om denne før, men jeg ble nysgjerrig på denne-boken notert. Tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara kommit en lite bit in i den, men den verkar lovande.

      Radera
  3. Dette var en ukjent bok for meg, men en veldig spennende smakebit. Jeg ser at den blir solgt på svensk i Norge så jeg skriver den ned.
    Takk for tips og ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  4. Ukjent forfatter og bok for meg, men smakebiten var interessant så den skal undersøkes nærmere. Takk for tipset. God søndag videre. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste säga att den börjat lite oväntat, känslorna jag får för Sylvia är inte alls de jag väntade mig :)

      Radera
  5. Det er spennende å starte på en ny bok når en ikke har lest noe av forfatteren før, kos deg med denne :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en speciell känsla att läsa en ny författare.

      Radera
  6. Inledningen är väldigt snygg och jag blir lite nyfiken på boken.

    SvaraRadera
  7. Gillar Kadefors! I Borta bäst finns en del oförglömliga scener på IKEA som jag fortfarande kan fnissa glatt åt.

    SvaraRadera
  8. Spennende bok!Har heller ikke hørt om den tidligere:) Takk for smakebiten!:) Ha en herlig søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upptäckte att det är Sara Kadefors som skrivit boken Sandor slash Ida. En väldigt bra film. Så jag tror det här blir bra.

      Radera
  9. Jag läste ju "Kast med liten kniv" alldeles nyligen, den var ju sorglig. Det här tycks vara en annan stil? En mångsidig författare med andra ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tragikomisk kanske kan vara ett ord som passar in på denna. Än så länge har jag lite blandade känslor.

      Radera
  10. Denna har jag inte hört om innan tror jag men den verkar bra:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är fullt möjligt att det blir fler Kadefors efter den här.

      Radera
  11. Håller på med Fågelbrovägen 32 som tar upp ett moraliskt dilemma på ett annorlunda sätt. Fast man själv har en stark åsikt om det så vet man inte vad man skall tycka när man läser den, alltså har hon hittat en finurlig infallsvinkel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara kommit ett 60-tal sidor in i den här och av jag ska döma efter det så har hon en finurlig och lite oväntad infallsvinkel även här. Jag känner helt oväntade känslor för Sylvia.

      Radera
  12. Åh den vill jag också läsa =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är den inte utläst än, jag har kommit till ungefär hälften, men den lockar till många skratt. Eller egentligen skrattblandad gråt :)

      Radera