fredag 14 december 2012

Bokbloggsjerka 14 – 17 december

Fredag igen och då är det ju dags för Annikas bokbloggsjerka. Detta är också den sista jerkan innan jul, så det blir en lätt fråga.

Veckan uppgift är: Vad läser du just i dag?

Jag har en väldigt underlig förmåga att köpa massor av böcker, gärna hela serier, av författare som jag ännu inte läst men som jag tror är bra. Ibland går det inte speciellt bra. Därför sitter jag nu med fjärde boken av Denise Mina, trots att jag inte gillat de andra tre jättemycket. De är inte dåliga på något sätt, men jag gillar helt enkelt inte sättet hon skriver på.

Jag har tagit mig igenom tre böcker om Paddy Meehan och nu läser jag den första i serien om Alex Morrow, I midnattens stillhet. Den verkar inte passa mig jättebra den heller. Jag ska i alla fall inte läsa nästa bok. Men ännu en bok, eller egentligen tre, av Denise Mina har jag köpt på mig, Garnethill-trilogin råkade få följa med hem också.

Dessutom har jag en novellsamling som jag läser i om jag skulle råka läsa ut en bok och inte genast orka ta upp en ny. Det är I avgrunden och andra noveller av H G Wells. Den är väldigt ojämn och man märker tydligt att novellerna är skrivna för över 100 år sedan.

36 kommentarer:

  1. Så där gör jag med, har vissa opåbörjade serier än.. Trilogier måste man ju ha alla tre böckerna av innan man börjar läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland går det ju bra när man köper en okänd författare så där, som Jo Nesbø :) Men ibland går det rätt åt pipsvängen.

      Radera
  2. Men varför läser du så många böcker du inte gillar? Något måste de väl ge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även dåliga erfarenheter ger ju något. Eller hur?

      Radera
  3. Håller med i Henriks fråga: Varför läsa halvdåliga böcker i serie? Jag tycker tiden är för kort för kass läsning. Skit i att du köpt dem och läsa det du gillar istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nog kanske konstig, men om jag bara läste tokbra böcker så tror jag att jag skulle sluta uppskatta dem. Precis som det är i det verkliga livet. Om allt bara går bra och man inte har några motgångar så uppskattar man inte det heller.

      Radera
  4. Vet inte vilket som är bättre, att prova med att läsa en bok i en serie, och sen inte ha de andra böckerna när man vill läsa dem, (så gör jag..) eller ditt sätt. Men kanske ditt sätt ändå, bara för att man kan inte ha för många böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag föredrar mitt sätt. Även om jag ska försöka att inte göra så alltför ofta :)

      Radera
  5. Inte heller jag gillad Denise Minas sätt att skriva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag önskar att jag kunde sätta fingret på vad det är som jag inte gillar, men det är svårt.

      Radera
  6. Jag har inte läst något av Denise Minas, det är ingen jag känner att jag kommer läsa av heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fler som gillar henne än som ogillar henne. Tror jag.

      Radera
  7. Det blir ju så tråkigt när man sitter där med en massa böcker som man inte tycker om :/ Gör ju likadant själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan mycket väl bli så att jag, efter att ha kämpat med mig själv, klarar att faktiskt ge bort de här böckerna.

      Radera
  8. Kul att man har så olika smak! Jag fullkomligt ääälskar Denise Mina :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag ju läst så många böcker av henne vid så olika tillfällen att jag knappt kan säga att de bara inte passade just då :)

      Radera
  9. Jag är dålig på att läsa noveller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är egentligen jag också, men de passar alldeles utomordentligt mellan böcker.

      Radera
  10. Jag gör också så: köper på mig en hel bokserie och upptäcker sedan att den här författaren inte alls passade mig särskilt bra. Jag har också svårt för Denise Mina och jag vet inte riktigt varför. Det kanske är sätter hon skriver på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att analysera vad jag inte gillar, men jag tror att jag eventuellt kan vara något på spåren.

      Radera
  11. För mig är det tvärtom, jag läser sällan serier. Ibland kan jag faktiskt sakna att ha en riktigt bra serie att försvinna in i, och vänta och längta efter att nästa del ska ges ut... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att hitta en bra serie är som att stöta på en guldåder :)

      Radera
  12. Jag har aldrig läst Denise Mina - men har mest läst positiva kommentarer om henne hittills. Jag håller med de som har kommenterat ovan - att du orkar plöja vidare i en serie du inte gillar så värst? Världen är så full av bra-iga böcker. Fast om man nu har köpt böckerna kanske man vill ge dem en liten chans ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer ju faktiskt att det lossnar, som Deon Meyer. De två första böckerna tyckte jag inte alls om, men den tredje var riktigt bra :)

      Radera
  13. Har inte läst någon av de du nämnde.
    SV:
    Jag vet faktiskt inte om man fortfarande kallar det för bänkbok, för det gjorde vi i ungefär tredje klass och neråt.
    Kom inte på vad annars kunde kallat det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker bänkbok är ett jättebra ord och jag förstår precis vad det är :)

      Radera
  14. Jag har nog också gjort så, men inte lika mycket längre. Köpt hela serier alltså. Ibland är jag glad att jag gjorde ett nytt försök med en serie, för det är inte alltid de första som är bäst. Jag var inte övertygad om Kristina Ohlsson efter att ha läst hennes första men sen blev jag frälst;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker verkligen att inte göra så, i alla inte så ofta. Men det är riktigt svårt när man hittar en bok jättebilligt på rea och så visar det sig att det är en serie och boken man köpt är någonstans mitt i... Och visst är det så att en serie kan ta sig :)

      Radera
  15. Nej en bok i taget, om jag inte läst något av personen innan. Du är modigare!:)

    SvaraRadera
  16. Jag köper också gärna på dig flera böcker av nya författare av någon anledning. Ifall de är bra, liksom, så har man redan de andra delarna hemma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och vissa författare vet man ju att man kommer att gilla. Åtminstone så vill man det så gärna att det måste bli så.

      Radera
  17. Jag har också försökt mig på Mina, men inte fallit för hennes böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag Garnethill-trilogin kvar, men den sägs vara bättre :) Ett ljus i mörkret är att jag nog lyckas förmå mig själv att faktiskt ge bort de här böckerna :)

      Radera
  18. För utom Wells var det helt nya författare för mig, men det är ju därför man snurrar runt här, inte för att få sin egen smak bekräftad. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt. Man läser ju andra bloggar för att bli inspirerad. Eller varnad :)

      Radera