söndag 23 december 2012

Kommande böcker januari 2013

Ordningen är återställd och i januari är det inte mindre än fem böcker som jag vill ha/är nyfiken på i den digra  utgivningen.

Torka aldrig tårar utan handskar: 2. Sjukdomen av Jonas Gardell
Genre: Drama
Serie: Torka aldrig tårar utan handskar (2)
Antal sidor: 304
Utgivningsdatum: 2013-01-02
Förlag: Norstedts

Från Bokus
De är en sorts familj: ärkefjollan Paul, Lars-Åke och Seppo, Reine med sitt plågade förflutna på den lilla bohuslänska ön, den vackre Bengt som är filmstjärna i vardande. Varje år firar de jul hos Paul, det är där Benjamin och Rasmus träffar varandra och blir kära. Allt ska de offra för kärleken.

De älskar varandra så mycket. Världen och framtiden tillhör dem. Och det är då som sjukdomen kommer till staden. Bögpesten. Den nya digerdöden. De är alla så unga. En efter en skall de dö. Det som berättas i den här historien har hänt. Allt är sant. Jag var en av dem som överlevde. Det här är min och mina vänners historia.


Första delen är ännu oläst, men jag vill ha alla delarna innan jag börjar läsa.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Limpopos akademi för privatdetektiver av Alexander McCall Smith
Genre: Kriminalroman
Serie: Damernas detektivbyrå (13)
Antal sidor: 272
Utgivningsdatum: 2013-01-07
Förlag: Damm

Från Bokus
Mma Ramotswe drömmer märkliga drömmar och snart börjar märkliga saker hända omkring henne och hennes detektivbyrå.

Mma Ramotswe sover normalt väldigt bra men plötsligt börjar hon drömma om en lång, främmande man. Hon anar oråd, men är inte riktigt redo att ta tag i drömmens betydelse. Mma Makutsi är nygift och går runt i sin egen bubbla av lycka. Snart inser även hon att det händer märkliga saker omkring dem. När Mma Potokwani, en kvinna som arbetar för att skydda de svaga i Botswana, försvinner från sitt jobb på ett av stadens barnhem anlitas Damernas detektivbyrå för att lösa fallet. Samtidigt dyker den långa mannen från Mma Ramotswes dröm upp. Det är ingen mindre än Mr. Clovis Andersen, författare till en välkänd bok om privatdetektivers arbete. Han erbjuder sig att hjälpa damerna med fallet och tillsammans arbetar de för att återfinna den försvunna kvinnan.


Jag har ännu inte läst något av Alexander McCall Smith, men andra bokbloggare har övertygat mig om att det måste jag göra. Då är det ju så klart första delen jag satsar på.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Lockfågeln av Henrik Brun
Genre: Krim
Serie: Ketil Brandt (1)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2013-01-10
Förlag: Massolit

Från Bokus
Den danske journalisten Ketil Brandt är på väg till Sarajevo för att närvara vid ett bröllop. Men precis när han anlänt till Slovenien får han ett oväntat samtal från polisen i Ljubljana. Michael Jensen, en gammal vän från Ketils tid som krigsreporter på Balkan, har hittats mördad. Och som av en märklig slump var han just på väg till Danmark. Polisen ber därför Ketil stanna i staden och hjälpa till med utredningen, och mot bättre vetande tackar han ja.

Snart visar det sig dock att Ketil används som en bricka i ett större spel och mot sin vilja dras han in i en infernalisk härva av människohandel och korruption. I ett försök att undslippa det nät som dras åt kring honom inleder Ketil ett riskfyllt samarbete med Ines Sivonik, en ung och attraktiv slovensk reporter. Med flera förföljare i hälarna kämpar Ketil och Ines för att avtäcka den skrämmande sanningen bakom mordet på Michael Jensen. Märkligt nog visar det sig att vissa av trådarna leder i riktning mot Helle Madsen, dansk damhandbolls mest lysande stjärna ...


Ny dansk deckarsuccé? Kanske. Nyfiken är jag i alla fall. Detta ska tydligen bli en trilogi.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Memento mori av Elias Palm
Genre: Krim
Serie: Ella Andersson (3)
Antal sidor: ?
Utgivningsdatum: 2013-01-22
Förlag: Ordfront

Från Bokus
Det var sekreteraren på den rättsmedicinska avdelningen som tog emot budet. Stanken mötte henne först när hon rivit bort tejpen och öppnat kartongen. Hon hade just tagit emot och kvitterat ett mänskligt huvud.

I Memento mori får läsaren följa rättsläkaren Ella Andersson och hennes kollegor när de tillsammans med polisen försöker förstå den makabra försändelsen. Huvudet är vanställt av förruttnelse men kulan i skallen vittnar om en våldsam död. Medan polisen prioriterar identifieringen av huvudet riktar Ella sitt intresse mot den egna organisationen.

Ett nedlagt ärende väcker hennes uppmärksamhet och bakom den byråkratiska fasaden anar hon kopplingar till organiserad brottslighet. Ingen tycks längre gå säker inte ens den rättsmedicinska avdelningen som lamslås när det står klart vem huvudet tillhör.


Första delen, Corpus delicti, står dessvärre fortfarande oläst. Den här gången tänker jag vänta med att köpa efterföljande delar tills jag läst den första.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind
Genre: Drama
Serie: -
Antal sidor: 430
Utgivningsdatum: 2013-01-31
Förlag: Wahlström & Widstrand

Från Bokus
En sensommardag 1975 går Jacke och hans tonårsdotter Veronica upp på Bålberget i hemtrakten Nyland vid Ångermanälven. Det sägs vara platsen där man avrättade häxor. Besöket blir kulmen på en kaotisk period som tagit Jacke tillbaka till barndomen och Veronica längre än så. Hennes farmors berättelser ska göra att historien om Bålberget inte lämnar henne ens som vuxen.

Malin växer också upp i Nyland nära älvens utlopp i havet, men trehundra år tidigare. Året är 1674 när hon rannsakas för trolldom. I fängelset tänker hon på sitt liv och på hur hon alltid fått kämpa mot mäns förtryck. Hon våndas också över sin otyglade dotter som rymmer hemifrån, gång på gång.

Ett av ögonvittnena som pekat ut Malin är grannpojken Olof. Som alla barn fantiserar han mycket och inte minst fantiserar han om Malins dotter. Men gränsen mellan lek och allvar suddas ut när en äldre pojke dyker upp och berättar om en annan värld och om de krafter och väsen som befolkar den. Plötsligt finner sig Olof indragen i en fruktansvärd rättsprocess där ingen bemödar sig om att skilja mellan fantasi och verklighet.

Först som gammal förmår Olof se tillbaka och minnas sin egen roll i händelserna som påverkade en hel bygd.


Även Therése Söderlinds bok, Norrlands svårmod, står oläst i min hylla, men visst låter de här böckerna bara helt fantastiska.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

6 kommentarer:

  1. Två av de här stod på min "önskelista" och nu la jag till Söderlinds. Gillade Norrlands svårmod och har längtat efter hennes nästa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte läst Norrlands svårmod än, men jag är helt säker på att jag kommer att tycka om den :)

      Radera
  2. Spennende bøker:) fikk lyst å lese Garnell:) god jul.:)

    SvaraRadera
  3. Jag ser mycket fram emot läsvåren, en hel del lovande på gång. Jag ska förstås också öppna året med Gardell. Hoppas boken kommer innan jag börjar jobba igen :-)

    SvaraRadera
  4. Jag har ännu inte läst den första Gardell, vill gärna ha alla tre innan jag börjar läsa dem :)

    SvaraRadera