fredag 24 mars 2017

Bokbloggsjerka 24 – 27 mars

Fredag! Vi kör väl på med Annikas bokbloggsjerkan.

Veckans fråga: Har någon av de författare som du följer bidragit till en tv-serie/film, om inte, vem tycker du skulle få chansen och varför?

Jag vet inte om någon blir förvånad när jag säger att jag inte har koll på detta. Heller. Jag vet att de finns, de där författarna som även skriver manus för TV och film, men det är inget jag bryr mig på det viset att jag väljer utifrån det. Däremot tycker jag att det är riktigt kul när en favoritförfattare plötsligt dyker upp i eftertexter eller liknande.

Några har jag i alla fall lite koll på, eftersom det förmodligen stått i någon författarpresentation jag läst. Annars är ju IMDb ett fantastiskt verktyg för detta.

Tom Rob Smith
Fallet O.J. Simpson: American crime story - har sett och den var helt fantastiskt bra. Hade ingen aning om att Tom Rob Smith skrivit manus till två avsnitt. Faktum är att han producerat alla avsnitt också.
London Spy - har sett, men den var inget vidare. Den tittade jag faktiskt på bara för att Tom Rob Smith stod som manusförfattare. Även den här har han producerat.
Dream Team - har inte sett.
Doctors - har inte sett.

Gregg Hurwitz
V - har sett, men visste inte att Hurwitz var inblandad i den.
Queen of the South - har inte sett.

Dennis Lehane
Boardwalk Empire - har inte sett.
The Wire - har inte sett.

20 kommentarer:

  1. Jag har inte sett några av dessa men så är jag inte en tv-tittande tant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är en TV-tittande tant. Också :)

      Radera
  2. Tänk, jag gillade inte alls filmatseringen om O J Simpson (kan bero på att jag just då bodde i USA och följde alla turerna). Trots att Tom Rob Smith var inblandad ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte TV-serien var helt fantastisk. Menar vi verkligen samma nu? Det finns ju några stycken :) Jag kan tänka mig att det blir lite annat om man var i närheten av den mediakarusellen.

      Radera
  3. The Wire är bland det bästa jag sett över huvud taget

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska försöka se något avsnitt någon gång när sambon gör något annat. Vi har ju hela boxen liksom :)

      Radera
  4. The wire har jag sett, väldigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får ge den en chans till, utan uttråkad sambo som bara stör :)

      Radera
  5. Tolkade oxå frågan så först, men blev för svårt. Omtolkade så det blev lätt istället. :) Känner inte till några av titlarna, förutom V då förstås... ödlorna missade man ju inte då det begav sig. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju en av de där trista människorna som läser även eftertexterna så lite koll hade jag :)

      Radera
    2. Ååh! En besläktad själ :-) Jag läser alltid eftertexter.

      Radera
    3. Så det finns alltså fler :) Där finns ju massor av matnyttigt!

      Radera
  6. Tolkade inte frågan så ... då hade jag inte kunnat svara alls ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick efter vad Annika själv svarade och då kunde jag inte tolka frågan på något annat sätt :)

      Radera
  7. The Wire var en stor favorit för mig! Imdb använder jag mig mycket av när jag ska kolla skådisar osv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag kolla på IMDb varje dag. Älskar film. Också :)

      Radera
  8. The Wire har jag tänkt att se, men inte kommit så långt än. Jag har sett ganska mycket på film/teveserier, numera litet mindre, men jag har inte tänkt på vilka som skrivit manus.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar alltid läsa den där tråkiga texten som är före/efter också och då brukar man få veta intressanta grejer :)

      Radera
  9. Fallet O.J Simpson borde jag nog ta och se. Många som gillar den serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var fantastiskt bra, men jag var arg mest hela tiden :)

      Radera