lördag 2 september 2017

"Dolda i det fullt synliga" av Nuruddin Farah

Författare: Nuruddin Farah
Titel: Dolda i det fullt synliga
Genre: Drama
Antal sidor: 331
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Hiding in plain sight
Översättare: Jan Ristarp
Serie: -
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2016
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 21 augusti 2017




Första meningen: På skrivbordet i sitt kontor har Aar tre fotografier, ett av vart och ett av sina två tonårsbarn och ett tredje, ett fotografi av en mycket vacker kvinna, som upptar mittscenen.

Baksidetext
FN-anställde Aar mördas i en terroristattack i Mogadishu. Hans halvsyster Bella lämnar livet som framgångsrik modefotograf i Rom bakom sig och flyttar till Nairobi, för att ta hand om sina tonåriga brorsbarn. Den frånskilda hustrun till Aar, barnens sedan länge försvunna mor, återupptar samtidigt kontakten och kräver vårdnaden om barnen. Och hon är inte precis som mödrar förväntas vara..

Min kommentar
När jag såg den här boken i mitt flöde så tyckte jag att den lät väldigt intressant. En av anledningarna var, givetvis, att den är från Afrika. Förmodligen läste jag lite slarvigt vad den skulle handla om, för detta var inte alls den bok jag hade förväntat mig. Men det gjorde inte så mycket.

Rent miljömässigt så skulle nog boken kunna utspela sig nästan var som helst. Det är inte mycket "utomhusscener" här, det mesta sker hemma. Det är nu kanske inte själva naturen som är intressant med en bok om somalier i Kenya, utan det är ju den väldigt annorlunda kulturen och, faktiskt, motsättningar mellan kenyaner och somalier.

Jag hade nog ganska stora problem att komma in i boken och jag gissar att språket, eller hanteringen av det, är den största boven. Den är lika rörigt skriven som den livssituation som den beskriver. Det mesta är väldigt omständligt berättat och upprepningarna haglar. Saker nämns gärna både tre och fyra gånger, minst, och många saker händer flera gånger. Först beskrivs det att det har hänt, sedan händer det i presens. Jag har aldrig haft några problem med böcker skrivna i presens, men här har jag det. Till att börja med. Efter ett tag vänjer jag mig.

Till min stora glädje så är det inte speciellt många karaktärer inblandade, man skulle nästan kunna kalla detta för ett familjedrama. Tyvärr är det svårt att tycka om dem. Bella är väl den som är lättast att tycka om. De andra är osympatiska så det förslår. Inte ens brorsbarnen är trevliga. Flickan är bortskämd och en riktig dramaqueen. Pojken är odräglig och lite nedlåtande, speciellt mot alla andra karaktärer, varav de flesta är kvinnor. Lite som svenska ungdomar alltså. Det är många kvinnor med, som sagt, men det är egentligen inte i egenskap av kvinnor som de är intressanta. Somalier är nog nyckelordet här. Man får en intressant inblick i hur det är att vara somalier i Kenya, vilket inte verkar vara helt lätt.

Det är en väldigt fascinerande bok, på många sätt, och faktum är att jag lär mig massor. Ibland känns det nästan som att jag sitter på en historielektion och det händer att det blir väldigt krystat när någon ska berätta något för de andra så att läsaren får veta något intressant om historia eller miljö. Det som jag ändå tycker är roligast är alla somaliska talesätt/ordspråk, de tilltalar mig verkligen. De är kloka och pragmatiska.

För det mesta är det vardagen som behandlas här och det är väl egentligen det som gör den extra intressant. Det är väldigt svårt att förstå hur det kan vara att leva så här, med en ständig rädsla, att inte våga vara ute själv, knappt ens köra bil, när det är mörkt, att känna sig tvungen att låsa in/gömma alla värdesaker, hemma, trots att man lever i en gated community, eftersom vakterna kan vara korrumperade.

Jag gillade boken, men om man förväntar sig att något ska hända så får man vänta förgäves. Det här är en berättelse om vardagen. Där brukar det inte hända så mycket.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 2,3 (beräknat på 3 betyg).
Goodreads hade den 2,83 i genomsnitt (beräknat på 375 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Dolda i det fullt synliga: Mitt bokintresse och DAST Magazine.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar