söndag 23 juni 2019

Smakebit på søndag: Memento mori

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den sega boken från förra veckan har ersatts med en något mindre seg, men väldigt irriterande bok. Memento mori av Elias Palm är tredje delen i serien om rättsläkaren Ella Andersson. Den här boken är så full av antydningar om sådant som författare verkar tycka att man ska känna till och dessutom, den största synden av alla när det gäller deckare; karaktärerna vet saker som läsaren inte får veta. Jag avskyr det. Ändå, eller kanske tack vare detta, så är det så löjligt tydligt vad det är som har hänt. Jag är i alla fall helt säker på det 😊 Nu tror jag i alla fall att jag lyckats lyckats reda ut i vilken stad böckerna utspelar sig. I tredje och sista boken... Det har överhuvudtaget inte nämnts någon stad, vilket är riktigt synd. Man befinner sig nämligen i Malmö. Är jag ganska säker på.

Min smakebit är från sida 227:
Det knackade försynt på Simons dörr. Onsdagsmorgonen hade utvecklat sig till ytterligare en vacker dag. Solen hade just motat bort de sista vita dimslöjorna som legat över stan under morgontimmarna. Kontoret var varmt när solen låg på och Simon hade fått hänga av sig den svarta kavajen.
    - Kan jag komma in? frågade Jens, gläntade på dörren och såg sig nervöst omkring i korridoren. Även han var klädd i svart kostym. Jag visste inte om du skulle jobba före minnesstunden.
    - Vi får väl köra härifrån vid halv elva, sa Simon och rättade till den ljusgrå slipsen.
    - Jag tror jag har hittat något, sa Jens. Han nästan viskade.

24 kommentarer:

  1. lite läskigt omslag, tack för smakbiten:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/06/den-tysta-patienten-av-alex-michaelides.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog inte ens tittat på det, men du har rätt :)

      Radera
  2. Tack för smakebiten jag har boken i hyllan men kommer inte ihåg om jag läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå, det är inte bra att glömma bort. Då kanske man läser om i onödan :)

      Radera
  3. Intressant att inte ens du kan lista ut förrän i tredje boken var den utspelar sig. Eventuellt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I första boken förutsatte jag att det var Stockholm boken utspelade sig i. Det gör ju alla andra böcker. I förra boken fick jag helt enkelt inte ihop miljön och då började jag försöka kolla upp lite. Sedan insåg jag att det måste vara Malmö :)

      Radera
  4. Känner till författaren och böckerna men har inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog sig mot slutet i alla fall, den här tredje delen är bra.

      Radera
  5. Förstår att det är irriterande att inte få veta vissa saker i böcker. Men bra att du (förmodligen) vet var det utspelar sig nu i alla fall. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig känns det som fusk när man i en deckare undanhåller information. Då blir det ju liksom omöjligt att lösa gåtan :) Och trots att författaren verkar ha försökt att göra det riktigt krångligt så var det så osannolikt uppenbart alltihop :)

      Radera
  6. har inte läst något av Elias Palm, men nu blev jag riktigt nyfiken. kvinnlig rättsläkare låter spämnnande. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har stört mig på en hel del i den här serien, men jag vet att det är många som gillar den, mycket.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna har några år på nacken och han verkar inte ha skrivit fler än de här tre.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Det var ett okänt författarnamn för mig. Hoppas du får rätt i dina gissningar. ;)

    SvaraRadera
  9. Den låter inte odelat bra. Men jag skulle knappast komma på vad som hänt, jag är inte en sån som kan räkna ut vem som är mördaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlade inte så mycket om vem som var mördaren, det har man nog vetat från början i alla tre böckerna. I den här tredje delan var det en helt annan sorts knorr :)

      Radera
  10. Jag gillar titeln i alla fall. Det är alltid bra för härskaren att ha en slav på vagnen som påminner honom ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tre delarna har haft latinska titlar :)

      Radera
  11. Har någon av böckerna oläst i bokhyllan, men börjar tvivla på om jag någonsin kommer att läsa den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten ! Vi får se om boken kommer i min ägo :-) Kanske, kanske inte....
    Ha en fin ny vecka !

    SvaraRadera