söndag 1 mars 2015

En smakebit på søndag: Fasanjägarna

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I min jakt på att avsluta serier så har nu turen kommit till Jussi Adler-Olsen och andra delen, Fasanjägarna, i serien om Avdelning Q. Det som egentligen tilltalar mig mest i de här böckerna, hittills, är den väldigt torra humorn.

Min smakebit kommer från sida 172.
     "Jag vill bara förvarna om att det är stökigt här", sa hembiträdet och öppnade dörren. "Men vi har valt att lämna det orört. Dottern ska inte kunna komma tillbaka och anklaga Kassandra för att snoka, vilket jag tycker är förnuftigt av henne."
     Han nickade vid slutet av den röda gångmattan. Var fann man den sortens lojalitet och blåögdhet bland dagens tjänstefolk? Hon var inte ens utlänning.
     "Kände du Kimmie?"
     "Gud nej, ser jag verkligen ut att ha varit här sedan 1995?" Hon skrattade hjärtligt.
     Ja, det gjorde hon faktiskt.

46 kommentarer:

  1. Torr humor gillas, så tack för tips o smakbit! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är den riktigt knastertorr. Jag gillar det :)

      Radera
  2. Jag läste den första delen för något år sedan, men sen har jag liksom fastnat och inte läst någon fler bok. Egentligen förstår jag inte det, eftersom jag tyckte om boken. Tack för påminnelsen om att läsa hans böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungefär samma som jag då, men 2015 ska bli året då jag läser ikapp serier :)

      Radera
  3. Jag har också bara läst första boken och gillade liksom du den torra humorn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är konstigt att man inte fortsätter läsa trots att man gillar :)

      Radera
  4. Ja det gillade jag också,de har gjort tv-serie av denna, Titta inte på den, inte alls bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett Kvinnan i rummet, som jag tyckte var OK, och så har jag redan köpt Fasanjägarna :)

      Radera
  5. Adler Olsen har skikkelig tøffe og spennende bøker, og gode karakteristikker, så han er verdt å les!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag börjar tro att jag gillar buffliga karaktärer :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten, det här är en av två böcker av honom som jag läst. Förstår inte varför jag inte läst fler i den serien egentligen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kan ju inte annat än hålla med :)

      Radera
  7. Jeg elsker Adler-Olsen sin serie og har lest denne med fryd. Gleder meg nå til neste bok som er rett rundt hjørnet her i Norge. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sjätte boken är visst på gång här också, så det är verkligen på tiden att jag försöker läsa ikapp :)

      Radera
  8. Supergillar den här serien, bra och spännande och så den den torra humorn. Kan knappt vänta tills den sjätte boken kommer på svenska.... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torr humor är bland det bästa jag vet :)

      Radera
  9. Har någon Adler Olsen här hemma men jag har inte läst och än så lockar de inte... Tack för smakebiten och trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt bra deckare annars :)

      Radera
  10. Jeg også digger disse bøkene.. Kos deg.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag nog att jag ska lyckas göra :)

      Radera
  11. En serie jag läst och gillat sisådär.. Har lite svårt för Carl, varför vet jag inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Carl, tycker han påminner om Ove :)

      Radera
  12. tack för smakbiten! har så länge tänkt läsa något av denne författare. har till och med en titel i min hylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudpersonerna är väldigt speciella. På ett bra sätt :)

      Radera
  13. Har inte läst något av denne författare än. Men sugen blir jag.
    Tack för smakbiten.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
  14. Jeg har lest alle bøkene av Jussi Adler-Olsen utenom den helt nye. Jeg er enig i at den tørre humoren er fin. Og så er de jo ganske så spennende!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande glömde jag nästan av att de är :)

      Radera
  15. En mycket bra bok. Tack för smakbiten och ha en fortsatt bra söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog emot lite i början, men sedan har den flutit på bra :)

      Radera
  16. Har ännu inte provat på Adler-Olsen, men vi köpte en bok på rean så nu ska det ske. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad det verkar så är det en riktigt bra serie.

      Radera
  17. Har inte läst något av Adler-Olsen och tror inte riktigt han skriver min typ av böcker. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  18. Har aldrig läst något av denna författare, men vill gärna göra det. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde jag var ensam bland deckarläsarna om att inte ha slukat hela serien :)

      Radera
  19. Humorn kan jag tänka mig, men hemskheterna får nog vara för min del. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte funderat över det, men det är väldigt grymma historier han skrivit ihop.

      Radera
  20. Ännu en bokserie som jag är sugen på att läsa. Hur ska man hinna? tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  21. Gillade smakprovet på humorn, tack för det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så otroligt torr humor och böckerna passar precis :)

      Radera
  22. Herlig smakebit! Jeg bare ELSKER Adler-Olsens bøker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är ju bara andra boken jag läser, men jag har tänkt läsa ikapp i år :)

      Radera
  23. En vacker dag ska även jag prova att läsa Jussi Adler-Olsen. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet egentligen inte vad det är som gör dem annorlunda mot andra deckare, men det kan vara karaktärerna :)

      Radera