söndag 28 juli 2019

Smakebit på søndag: Om allt vore annorlunda

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Mitt i värsta värmeböljan så bestämde vi oss för att hälsa på min mamma och mina syskon över helgen. Där är det ännu varmare. Suck. Jag verkligen avskyr den här värmen. Nåja, så är det ibland. Med läsningen blir det ju då inte något vidare, det kommer nog inte att ges några tillfällen till det.

Boken jag läser nu är en helt oplanerad, som jag tyckte jag kunde klämma in i slutet av månaden när alla planerade böcker var utlästa. Om allt vore annorlunda av Sanna Mac Donald är en debutroman och handlar om kärlek i olika tider, 1937 och 2017. Den nutida berättelsen gör mig bara upprörd, men den dåtida berättelsen om Rune, som smakebiten kommer ifrån, är fin.

Min smakebit är från sida 160:
    Egentligen visste Rune förstås mycket väl vad det var vid det här laget. Men kunde det verkligen vara så att Evert... kände likadant som han? Han måste våga chansa. Han måste ta risken.
    "Jag tror att jag tycker om dig, Evert", viskade han, så tyst att det knappt hördes. "Men vi borde nog gå och äta frukost nu."
    Han sa det sista ännu tystare, rösten sprack mot slutet. Slog ner blicken, och såg hur även Everts fötter flyttades framåt, kände hur avståndet minskade ytterligare på samma gång som värmen ökade och nu rusade runt i precis hela kroppen. Han började skaka.

22 kommentarer:

  1. Vi har det svalt i Skottland..
    Den här boken har jag oläst hemma så det blir användbart att se vad du tycker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan så att jag längtar till regn och rusk, men i så fall får det komma den här närmaste veckan för sedan har jag semester :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Boken ser bekant ut men har inte läst. Få se om det blir svalare i veckan, runt 16-19 grader.... lite väl stort hopp men nu ser jag nästan fram mot det....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle vara skönt att få ner temperaturen inomhus. Som det är nu är det olidligt.

      Radera
  3. Håller med dig om värmen. Jag tyckte mycket om smakbiten, den låter fin. Ska nog kolla upp den här lite närmare. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråden om Rune 1937 är riktigt fin. Den andra halvan av boken är det värre med. Blir alldeles vansinnig när jag läser.

      Radera
  4. Den kände jag inte till. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Jag läste den för ett tag sedan. Håller med dig. Tyckte om att läsa om Rune, men nutidsberättelsen gjorde mig irriterad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nutidstråden gör mig vansinnig. Det är tyvärr lite svårt att tycka om de där karaktärerna.

      Radera
  6. Tack för smakbiten, upplägget är ju lite intressant och annorlunda för att vara en kärleksroman. Ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker egentligen är det är samma historia som man har läst massor av gånger. Det är liksom bara rollfigurerna som har skiftat.

      Radera
  7. Ny bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har inte synts speciellt mycket.

      Radera
  8. Jeg er heller ikke flink med varmen. Både i går og i dag sitter jeg inne og leser. Med bordvifte på for å skape litt trekk. Det er mye bedre :-)
    Ha en riktig fin sommersøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har jättesvårt för den här värmen, är nog inte byggd för den. Det värsta är att trots att det är ganska svalt på natten, runt 19 grader, så kommer inte den luften in så det är fortfarande över 24 inne på morgonen.

      Radera
  9. vi fick både regn och åska inatt och regnet behövdes verkligen. kände inte alls till din bok. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Regn kan jag gärna ta, men helst vill jag att temperaturen ska gå ner. Och åska slipper jag helst :)

      Radera
  10. Sån här värme är inte nånting jag gillar heller. Känner inte till den boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på svalare väder snart.

      Radera