måndag 22 juli 2019

TV-serie: Stranger things #3 (2019)

Titel: Stranger things
Originaltitel: Stranger things
Genre: Skräck
Skapad av: Matt Duffer, Ross Duffer
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Millie Bobby Brown, Gaten Matarazzo, Joe Keery, Maya Hawke, Priah Ferguson
Premiär: 2019-07-04
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på Netflix juli 2019





Handling
Det är 1985. I Hawkins, Indiana är det sommar. Skolorna är slut, en helt ny shoppinggalleria har öppnat i stan och Hawkins-gänget är på gränsen mellan barn- och vuxenvärlden. Romantiken blommar upp och komplicerar gruppens dynamik och de måste komma på hur man växer upp utan att växa isär.

Under ytan hotar faran. När stan hotas av både nya och gamla fiender påminns Eleven och hennes vänner om att ondskan inte försvinner; den utvecklas. Nu måste de göra gemensam sak för att överleva och komma ihåg att vänskap är alltid starkare än rädsla.

Min kommentar
Jag har verkligen sett fram emot den här tredje säsongen. Samtidigt som jag var lite orolig. Jag gillade ju inte riktigt vägvalet i andra säsongen och visste egentligen inte vad jag skulle förvänta mig av den här nya. Tydligen har tredje säsongen splittrat publiken i två delar. Jag sällar mig till wow-fraktionen.

Stranger things är tillbaka till det jag verkligen gillade med första säsongen. Kamratskapet finns där och det är det som gör den här serien så speciell. Det dyker upp en del nya karaktärer i den ursprungliga gruppen och jag älskar de nya konstellationer som bildas; Dustin och Erica, Robin och Steve, Eleven och Max, Murray och Alexei, Nancy och Jonathan. Det är så härlig kemi mellan dem.

Humorn finns där igen och det låter kanske lite konstigt, men det blir många skratt. Faktum är att vi nog beter oss lite "amerikanskt" där i TV-soffan. Vi utstöter en mängd olika tjut och rop medan hemskheter utspelas framför våra ögon. Musiken är som vanligt på topp, men vad annat kan man vänta sig när det handlar om 80-talet. Scenen med The Neverending Story är bland det roligaste jag har sett (du som sett vet vad jag pratar om).

Återigen måste jag nämna det här med att folk från olika länder pratar sitt riktiga språk. Jag gillar verkligen när ryssar pratar ryssar. Allt blir så mycket enklare då.

Det här är så löjligt bra och det glädjer mig enormt mycket att Netflix faktiskt kan. Ibland. De tre-fyra sista avsnitten är så spännande att vi nästan sträcktittar. Jag är helt säker på att jag ibland glömmer att andas.

Med vänskap kan man övervinna allt. Till och med riktiga monster.

Naturligtvis lämnar säsongsavslutningen oss med massor av frågor. Ett tips är att fortsätta titta när eftertexterna rullar. [spoiler]Var det verkligen nödvändigt att ta död även på Hop? Eller är han verkligen död? Vem är egentligen amerikanen som ryssarna har i en cell? Vad betyder slutet egentligen? Ska vi förflytta oss till Ryssland? Har Eleven verkligen förlorat sina krafter? Var detta det sista vi såg av Hawkins-gänget, nu när de splittras av flytt? Dyker de upp i Ryssland? Vad händer?![/spoiler]



TV Time har serien 9,66 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,9 i genomsnitt (beräknat på 628 568 betyg).
Jag ger den 5,0.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan inte köpas än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar