lördag 9 december 2017

"Sjusiffrigt" av Anna Karolina

Författare: Anna Karolina
Titel: Sjusiffrigt
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 384
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Bookmark Förlag
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 27 november 2017




Första meningen: Julia Lang höll en spruta med narkosmedel i handen, beredd att sticka den i halsen på mångmiljonären Troy Erixon.

Baksidetext
En sen kväll kidnappar Julia, Carla och Nikolina en ung miljardär. De är noggrant planerade, stenhårda och effektiva. Ingenting kan gå fel. Men när lösensumman uteblir tvingas de till nya brott.

Allt kompliceras ytterligare när miljardären hamnar på sjukhuset där Julia är läkare. Hon faller handlöst för sin patient.

Under tiden arbetar sig polisen allt närmare kidnapparna, men har svårt att tro att det är kvinnor som ligger bakom de råa brotten.

Min kommentar
Jag har ju ganska länge tänkt att jag ska fortsätta läsa Anna Karolinas serie om Amanda Paller, men på något sätt så blir det aldrig så. Trots att jag verkligen gillade första delen. I stället dök den här fristående boken upp och jag är inte nödbedd. Det viktiga är ju att läsa mer av henne, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda den bok som redan fanns i hyllan.

Även om jag nu förstod det redan på omslaget så blir jag riktigt glad över att miljön är flyttad till Malmö. Det är i alla fall en stad som jag känner till ganska bra. Även om nu inte jag brukar hänga i Västra Hamnen. Eller Limhamn. Malmö är i alla fall en tacksam och trovärdig miljö för gängkriminalitet, en outsinlig källa skulle man nog kunna drista sig till att säga. Det känns speciellt när platser jag varit på besöks i boken, som Möllan och området kring sjukhuset. Ett extra plus för miljön alltså.

Språket i Sjusiffrigt är inte alls likt det i Stöld av babian, förutom att det fortfarande är kort och kärnfullt. Jag kan dock tycka att introt är lite väl långt, boken lyckas inte fånga mig förrän det är runt hundra sidor kvar. Det kan visserligen bero på att min hjärna hellre sysslade med personlig problemlösning, men så väl känner jag min hjärna att jag vågar påstå att om bokens problem hade varit mer spännande så skulle den hellre ha pysslat med det. Andra halvan av boken har betydligt högre tempo och då blir jag infångad på riktigt.

Karaktärerna är lite som Charlies änglar, med den ganska stora skillnaden att Julia, Carla och Nikki är kriminella. Det här kan nog vara en av de stora anledningarna till att jag har lite problem med boken. Jag kan inte riktigt hålla på kriminella, alldeles oavsett deras "goda" intentioner. Det finns alltid någon oskyldig som drabbas och ändamålen helgar inte alls medlen. Jag gillar egentligen inte någon av karaktärerna, de är lite för självgoda för min smak. De är väldigt olika och det är väl det som gör det intressant ändå, deras interna motsättningar och dynamik. De kompletterar varandra. Den enda som jag är lite mer välviligt inställd till skulle vara Rafaela, men hon är knappt med.

Handlingen är en smula osannolik och det är även alla de olika sammanträffandena. För att inte tala om motivet. Jag kan nog tycka att polisen Carsten är dem på spåren lite väl snabbt. Kanske är det så att man verkligen kan lösa brott på magkänsla. I så fall efterlyser jag det ute i verkligheten. Trovärdigheten är ändå inte så illa ute att det stör mig.

Personligen så tycker jag att det är en gnutta för mycket romantik här, eller egentligen romantiska förvecklingar. Jag förstår att man kan tycka att detta är en extra krydda, men just den biten var bortkastad på mig. De tar i alla fall inte överhanden. Det samma gäller den gråtmilda, sentimentala delen.

Slutet blir jag överraskad av, det var helt otippat och originellt nog för att jag ska komma ihåg det. Det är en spännande bok och tack vare de väldigt korta kapitlen så hålls tempot uppe. Jag tycker Anna Karolina har lyckats få ihop det här på ett bra sätt.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,4 och genomsnittet 3,8 (beräknat på 6 betyg).
Goodreads hade den 3,5 i genomsnitt (beräknat på 10 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Sjusiffrigt: Lottens bokblogg, Fru E:s böcker och Mettes pocketblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar