torsdag 7 juni 2018

Hett i hyllan #147

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Så har vi då kommit till julafton 2014. Och 2015.
Om vi nu ska fortsätta med osannolika olästa... Här är ytterligare två. Himmelstrand och Rörelsen av John Ajvide Lindqvist. De två första delarna i trilogin Platserna. Den första fick jag i julklapp 2014, den andra fick jag julen 2015. Tredje delen har jag också, men den blir inte hyllvärmare förrän nästa år...

John Ajvide Lindqvist har jämförts med Stephen King och det är en jämförelse som jag faktiskt håller med om. Båda har en förmåga att ta något vardagligt och trivialt och göra det till något läskigt och otäckt. Det är något som går hem hos mig. Just de här böckerna har jag hört lite blandade åsikter om, men det brukar bara göra mig mer nyfiken.

Så här beskrivs Himmelstrand på baksidan:
Det ser ut att bli en fin dag på Saluddens camping. Himlen är djupblå och gräset underbart grönt. Ändå är någonting helt fel. Igår var allt som vanligt; glada röster, osande grillar, mygg och vin i plastglas. Men nu är allt försvunnet. Campingen, sjön, till och med solen är borta. Det enda som finns är det oändliga gräsfältet, fyra bilar med husvagnar, åtta vuxna, två barn, en hund och en katt. Alla inser de att något ofattbart hänt under natten. Hur ska de kunna ta sig bort från denna orimliga plats? För den gamla världen finns någonstans, ett mobilsamtal går plötsligt fram och radion spelar gamla schlagrar. Snart börjar också märkliga, skrämmande figurer dyka upp. Monstruösa varelser som fötts ur de åtta vuxnas mest traumatiska upplevelser. Och så mörknar himlen. Regnet är på väg, som en befrielse. Men det är ett regn som ingen ens i sin vildaste fantasi kunnat föreställa sig. Det är nu den verkliga mardrömmen börjar.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

18 kommentarer:

  1. Ja, det förvånade mig att just du har de böckerna olästa. Här kommer mitt inlägg:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/06/07/hett-i-hyllan-95/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har till och med King-böcker som närmar sig hyllvärmarstadiet :o

      Radera
  2. jag har aldrig vågat läsa Ajvide, lite för tufft för mig:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/06/stendhal-hett-40.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ändå är det ofta inte skräckinslagen som är värst i hans böcker, det är människorna :)

      Radera
  3. Har än så länge bara läst en bok av den författaren och den funkade inte för mig, men jag kommer att prova på en till vid något tillfälle. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-147.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju inte gilla allt, men jag brukar oftast också ge en författare två chanser.

      Radera
  4. Hej! Jag läste Ajvide Lindqvists "Låt den rätte komma in" en gång i tiden men har inte läst något sedan dess. Kanske börjar bli dag?
    Nybörjare med bokblogg men kul att vara med på Hett i hyllan: http://hce.blo.gg/2018/june/hett-i-hyllan-1.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Jag gillar ju verkligen John Ajvide Lindqvist och har läst nästan allt annat av honom :)

      Radera
  5. Jag har den avslutande boken kvar att läsa, denna serie är lite annorlunda mot hans tidigare, men de är bra.

    Mitt bidrag finns här

    https://mittbokintresse.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-vecka-232018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att dessa är lite annorlunda, men det gör nog inget :)

      Radera
  6. Jag har den ena av böckerna men tyvärr oläst.https://eggetbok.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-53.html

    SvaraRadera
  7. Jag har läsr en bok av Ajvide Lindqvist, men den var alldeles för läskig för mig. Förstår därför om detta är en författare i din smak. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är väldigt läskig och ja, han är precis i min smak :)

      Radera
  8. Jag har också några böcker av denna författare, olästa så klart :)
    Här kommer min bok: https://lenasgodsaker.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-147.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker jag har läst många av hans böcker, men jag har ändå flera olästa :)

      Radera
  9. Lindqvist kräver lite att en är i den känslan kan jag tycka.

    http://frokenchristina.blogspot.com/2018/06/hett-i-hyllan-147.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har nog rätt. Det brukar kännas när man är redo :)

      Radera