onsdag 6 juni 2018

"Vit krypta" av Mariette Lindstein

Författare: Mariette Lindstein
Titel: Vit krypta
Genre: Thriller
Antal sidor: 386
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Forum
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 13 maj 2018




Första meningen: Mannen med rånarluva smälter samman med skuggorna från träden.

Baksidetext
Alex och Dani är enäggstvillingar och oskiljaktiga sedan deras föräldrar övergivit dem. En midsommarnatt när de är 22 år försvinner Dani spårlöst. Man letar efter henne i flera månader utan att finna minsta ledtråd.

Omgivningen försöker få Alex att glömma det hemska som har inträffat, men hon får ett nervöst sammanbrott och ligger katatonisk på psyket i en hel månad. När hon skrivs ut har hon bara en enda tanke i huvudet: Att hitta Dani.

För att försörja sig medan hon letar efter systern tar Alex anställning på den mytomspunna dejtingfirman Ash & Coal. Det är där hon träffar den framgångsrika och attraktiva psykologen Carl Asher. Snart börjar märkliga saker att hända. Varför känner hon Danis närvaro i ett speciellt rum på firman? Vem är det som lämnar mystiska meddelanden i hennes lägenhet?

Alex misstänker att en ockult sekt har kidnappat Dani, men kan det verkligen stämma? Människor i hennes omgivning börjar ifrågasätta hennes mentala hälsa: inbillar hon sig allt? Plötsligt befinner Alex sig i ett farligt limbo där mycket tyder på att hon står näst på tur.

Min kommentar
Jag har väldigt länge velat läsa något av Mariette Lindstein och har faktiskt de två första delarna i hennes Via Terra-serie olästa i hyllan. Vit krypta hör inte till den serien utan den är fristående alternativt första delen i en ny serie. Är inte helt säker på vilket. I alla fall. När författaren hörde av sig och undrade om jag ville ha hennes bok så tackade jag naturligtvis ja. Sedan kunde jag inte hålla mig speciellt länge utan slukade den så fort tillfälle gavs.

Den här boken utspelar sig i Lund med omnejd och något jag är svag för är miljöer som jag känner igen. Det är inte speciellt många "utomhusscener", men en sak jag reagerade på var att en österrikisk restaurang besöktes. Naturligtvis var jag tvungen att googla och det finns mycket riktigt en sådan i Lund. Jag blev så nyfiken att jag faktiskt besökte den när min familj kom på besök för drygt en vecka sedan. Det tipset tackar jag för. En liten scen utspelar sig på Hovs hallar, som ju är en fantastisk miljö och jag har faktiskt bott på det hotellet.

Enäggstvillingar är ju fascinerande, för alla oss som inte har en, gissar jag. Bandet mellan syskon brukar ju vara speciellt, men här är det ännu starkare. För mig är det helt obegripligt att folk kan säga till Alex att glömma att hennes syster har försvunnit och gå vidare. Hur troligt är det att man själv skulle klara det? Stämningen genom hela boken är väldigt obehaglig och har alla kännetecken för en bra thriller. Jag kan riktigt känna maktlösheten och tvivlet på sig själv. Manipulativa människor skrämmer mig och det skrämmer mig att så många faller för det. Om något verkar vara för bra för att vara sant så är det ofta det.

Jag var ganska snabbt säker på vilken karaktär som stod för vad, ledtrådarna var väldigt tydliga. Det förtog absolut ingenting av spänningen att jag var övertygad om vem som var boven, jag visste ju inte hur allt skulle knytas ihop. Tyvärr tycker jag att det är för förklarande/övertydligt ibland. När någon kommer hem och upptäcker att någon har röjt runt i lägenheten så känns "Jag förstod genast att något var fruktansvärt fel" som en onödig kommentar. Förmodligen är det bara jag som är överkänslig mot sådant.

Något som jag generellt har svårt för i böcker är sexscener. Här är det väldigt gott om dem och de tillför inget till historien. Snarare tvärtom, de stjäl fokus från huvudtråden och tar bara för mycket plats.

Detta är definitivt inte det sista jag läser av Mariette Lindstein och hur var det nu... Är detta en ny serie?

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 4,3 (beräknat på 13 betyg).
Goodreads hade den 3,82 i genomsnitt (beräknat på 33 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Vit krypta: Johannas deckarhörna, Boklysten och Bokhyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Gud vad kul att du besökte den Österrikiska restaurangen! Och visst är Hovs Hallar underbart? Ja, det är början på en ny serie. Dimön-serien handlar ju om en specifik sekt. Den här serien handlar om sekters inflytande på samhället. Andra delen heter Sprickor i jorden. Den är skriven och i mitt förlags Forums kompetenta händer. Kommer ut tidigt nästa vår. Det blir ingen trilogi, snarare fyra böcker. Jag kollade men har på något sätt förlorat din adress. Om du mejlar mig på mariettel2000@yahoo.com så kommer jag att sätta upp dig på listan som Forum skickar recex till. Så får du hela den nya serien. Tack för fin recension. Ja, sexscenerna har debatterats, men de flesta gillar dem verkligen. Jag visste ju att Dani skulle utsättas för fruktansvärda saker, så en motvikt behövdes. PS: Området där Dani hålls fången är också riktigt vackert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det passade så otroligt bra med den restaurangen när mamma kom på besök, hon är nämligen från Österrike :) Vi var otroligt nöjda allihop och gav stället fem stjärnor :)

      Sekter är så otroligt läskigt och jag förstår att du har massor att skriva om dem. Det är också spännande att läsa. Och förmodligen nyttigt.

      Jag anade att sexscenerna skulle fungera som motvikt och jag kan tänka mig att många gillar dem. Speciellt de som inte fick nog av 80-talets tantsnusk :)

      Tack för svaret om seriefrågan och jag mejlar dig :)

      Radera
  2. Det låter som om jag definitivt borde läsa den här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag och om du alls är lite lik mig så gillar du ;)

      Radera