onsdag 11 juli 2018

"Falco" av Mons Kallentoft & Anna Karolina

Författare: Mons Kallentoft & Anna Karolina
Titel: Falco
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 360
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Herkules 5
Förlag: Bookmark Förlag
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 23 juni 2018




Första meningen: Zack Herry låter underarmen snudda vid tjänstepistolen som han bär under t-shirten.

Baksidetext
En tonårsflicka utför ett kallblodigt terrordåd i Stockholms tunnelbana. Sverige befinner sig i chock. Är flickan en ensam galning eller har hon agerat på någons order?

En polis anmäls försvunnen och hittas kort därpå brutalt mördad. Hans senaste uppdrag var som hanterare vid infiltreringen av en stor knarkliga. Nu kräver infiltratören, vars identitet är okänd, kriminalinspektör Zack Herry som kontaktperson.

Samtidigt som Zack kämpar med tilliten i sin nya kärleksrelation dras han allt djupare in i utredningen. När bitarna slutligen faller på plats står tusentals människoliv på spel.

Min kommentar
Serien om Zack Herry är en av mina absoluta favoriter. Köpstopp eller ej, jag måste ha de böckerna. Och när det gäller den här serien så ställs de inte bara in i hyllan för att samla damm, jag läser dem också. Jag kände mig en aning besviken på förra delen och jag kan erkänna att jag var lite orolig när Kallentoft bytte medförfattare mitt i. Men shit alltså, det här är så jäkla bra.

Egentligen så kan jag inte påstå att jag märker av bytet av medförfattare, det är i alla fall inget jag tänker på. Förrän kanske nu, när det är dags att sammanfatta mina intryck. Det är precis lika grymt och rått som det brukar vara, men det är något som är annorlunda. Kanske är det känslan. Här finns ingenting som skaver. Jag tror att jag brukar gnälla över osannolika saker i polisens arbete, men jag reagerar inte negativt på någonting i Falco. Kanske beror det på att Anna Karolina faktiskt är polis. Det händer också fler oväntade saker i den här boken. Här finns minst tre ögonbrynshöjningar, varav en dessutom fick mig att dra efter andan och min hjärna att gå i spinn. Jag är nu övertygad om att Anna Karolina kan få den här serien att utvecklas ett steg längre.

Det är en faslig massa personer inblandade, som vanligt i Kallentofts böcker, men jag har inga problem att hålla isär dem och komma ihåg vem som är vem. Jag är speciellt tacksam för att de har vanliga namn, till skillnad från böcker av vissa andra författare. Det underlättar.

Rent generellt så gillar jag inte att läsa om korrumperade poliser/militärer, det får mig bara att bli arg (och orolig för att det kanske är så det är), men här förhärligas det inte på något sätt. Jag får snarare känslan att det är negativt, men det kan ju vara min egen tolkning. Min misstänksamhet mot vissa personer vaknade ganska tidigt i boken, men det var rentav värre än jag trodde.

Falco är så bra att jag faktiskt inte kunde släppa boken förrän den var slut. De sista 200 sidorna var sann sträckläsning och jag tycker detta är av de bättre böckerna i serien. Mot slutet fick jag till och med högre puls och jag tror att jag höll andan ett tag. När jag slog igen pärmarna så var jag riktigt adrenalinstinn. En härlig effekt att få av en bok. Nu undrar jag bara när nästa del kommer...

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,1 och genomsnittet 3,6 (beräknat på 14 betyg).
Goodreads hade den 4,29 i genomsnitt (beräknat på 31 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Falco: Johannas deckarhörna, Boklysten och Bokraden.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer:

  1. Varje gång jag läser en av dina recensioner undrar jag om jag ska ge serien en chans till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du, det där är ju svårt. Jag är ju helt såld, men det har ju hänt förr att vi inte tyckt likadant :)

      Radera
  2. Jag har bara börjat på den här serien men är väldigt nyfiken på den så hoppas jag kan fortsätta med den en gång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är fantastiskt bra, hoppas du gillar också.

      Radera