onsdag 18 juli 2018

"Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden" av Jenny Colgan

Författare: Jenny Colgan
Titel: Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden
Genre: Feelgood
Antal sidor: 387
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Summer at Little Beach Street Bakery
Översättare: Birgitta Karlström
Serie: Lilla bageriet 2
Förlag: Massolit Pocket
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2017
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 3 juli 2018




Första meningen: "När jag sover, vilket jag inte kan, jag sover aldrig, så drömmer jag om honom."

Baksidetext
Sommaren har anlänt till det lilla fiskeläget i Cornwall och Polly Waterford kunde inte vara lyckligare. Hon är förälskad: i den vackra kuststaden hon kallar hemma, i sitt bageri på strandpromenaden, och mest av allt i sin pojkvän.

Men under ytan gnager en oro. Den milda sommarbrisen som sveper genom staden verkar bära något olycksaligt med sig. Hennes nyfunna vän har precis blivit änka, och hoppas att flytten till staden ska lindra hennes sorg. Men Polly vet något som helt kan rasera vännens försiktiga steg mot återhämtning. Samtidigt får pojkvännen brottas med plikter han trodde att han hade lämnat bakom sig och Polly börjar få svårt att hantera hans allt längre perioder av frånvaro.

Polly siktar mjöl, knådar deg och bakar bröd. Men ingenting verkar hindra den storm som kommer. Är hon på väg att förlora allt det hon kommit att älska?

Min kommentar
Efter att jag hade läst förra boken så bestämde jag mig kvickt för att läsa fler böcker i den här serien. Av någon anledning så blev inte sommar-boken köpt förrän förra hösten och då passade det ju inte att läsa den. En bok med ordet sommar i titeln måste ju läsas på sommaren. Eller hur? Alltså, denna fantastiska sommar 2018 blev det äntligen dags.

Den känsla som överfaller mig direkt från start är att jag bara måste åka till Cornwall. Helst nu. Och den där ibland-ön är ett måste att besöka (jodå, den finns på riktigt. Jenny Colgan nämner i förordet till och med vad den heter i verkligheten. En plats som nu är utmärkt på min karta.) Det här är en så fantastisk miljö att det knappt kan finnas någon bättre. Speciellt nu när det är en fyr inblandad också. Det bästa är ändå att ö-livet inte beskrivs med något romantiskt rosa skimmer utan det är tufft, hårt och isolerat (om man nu inte tycker att det är romantiskt då).

Jag kommer lite bättre överens med Polly i den här boken, men jag känner mig fortfarande lite kluven till henne. Det här med att bli arg på en katt (eller kattens ägare) för att den fångar en fågel... speciellt när det är man själv som har gjort något fel. Nej, sådana människor kan jag inte förstå mig på. Däremot så tycker jag att hon hanterar ärkesvinet Malcolm på det enda möjliga sättet. Huckle... nej, jag klarar bara inte av honom. Malcolm ja, han är väl den som sticker ut mest här. Han är inte sympatisk på minsta sätt. Jag hade önskat att det inte fanns några Malcolms här i världen, men tyvärr så gör det det. Neil är fortfarande min solklara favorit, men tyvärr så är han med för lite.

Bakningen får stå tillbaka lite i den här boken och för min del så gör det inte speciellt mycket. Jag bakar inte alls och jag är fortfarande lite förvånad över att det funkar så bra att läsa om bakning och bröd. Dock saknar jag känslan av att det faktiskt luktar nybakat när jag läser. För den bakglada finns det även här recept i slutet.

Jodå, det här är tramsigt, klyschigt och puttenuttigt, men det är också massor av mys och lite svärta i kanterna. Ibland är det precis vad man behöver, då kan man välja att läsa en Jenny Colgan. I december ska jag läsa jul-boken.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,4 och genomsnittet 3,5 (beräknat på 174 betyg).
Goodreads hade den 3,88 i genomsnitt (beräknat på 6 889 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden: C.R.M. Nilsson, Boklysten och Stories from the city.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. hämtade en Colgan på biblioteket igår

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir det ingen mer Colgan för mig förrän till jul :)

      Radera
  2. Hm, kanske ska läsa den här ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som vanligt när det gäller den här typen av böcker så får man ju inte vara för kritisk och man måste vara på rätt humör. Jag tycker den passade alldeles utmärkt som avkopplande och humörhöjande läsning :)

      Radera
  3. Kul att läsa din recension. Jag läste denna ganska nyligen med och vill också gärna till Cornwall, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt med böcker som får en att vilja åka vart helst den nu utspelar sig :)

      Radera