fredag 13 december 2019

Fullbordad utmaning 2019:2

Detta är en sådan bra utmaning och förhållandevis enkel att det faktiskt är nionde året som jag kör den. Den startade hos enligt O och går ut på att läsa tolv nya författare under året och det är en utmaning som passar mig jättebra, eftersom jag oftast läser betydligt fler. Det brukar alltså inte vara någon utmaning i egentlig mening.

Även i år tycker jag att jag fick ihop en bra blandning av genrer. En del av dem är helt klart utanför min bekvämlighetszon (om jag nu har en sådan) medan andra nog är lite mer på gränsen och någon är spot on.

Detta är en lite farlig utmaning för jag lyckas alltid hitta nya favoriter som jag vill läsa mer av. I år blev det fem solklara sådana; Kelly Rimmer, Andy Jones, Pernilla Ericsson, Stefan Ahnhem och Yrsa Sigurðardóttir. Även Anna Lihammer och Viveca Sten kommer definitivt att få åtminstone en chans till. De har ju serier som det är lätt att fortsätta läsa. Om jag ramlar över någon mer bok av Nadia Hashimi eller Emma Donoghue så kommer jag nog att plocka upp den också. Ett ovanligt bra resultat skulle jag vilja påstå.

Den där författaren som jag har hört så mycket om i flera år, Carlos Ruiz Zafón, kommer jag med största säkerhet att läsa en bok till av, eftersom den redan står i hyllan, men han får nog betraktas som årets besvikelse. Den boken passade mig inte alls. Inte heller Charlotte Aquilonius bok föll mig i smaken och det blir nog inte fler av henne.

Resultatet blev, betygsmässigt, en femma, sex fyror, tre 3,5, en trea och en tvåa, vilket ger genomsnittet 3,71. Det är bättre än förra året (3,59) och nästan fyra i medel måste ju betraktas som fantastiskt bra. Som vanligt så är bokbilderna länkade till mina inlägg.

   Betyg 5


   Betyg 4


   Betyg 3,5

   Betyg 3


   Betyg 2

6 kommentarer:

  1. Vad bra att du ger Carlos Ruiz Zafón en chans till. :) Jag älskade Vindens skugga men jag vet även flera stycken som tyckte att den var tungläst. Och jag förstår att du hade höga förväntningar på den efter alla lyriska kommentarer du fått om den. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tungläst vet jag inte om jag tyckte att den var, det var mer att den var otroligt melodramatisk och ordbajsig. Boken som jag har oläst i hyllan hör inte till den här serien utan det är hans Marina.

      Radera
  2. Intressant samling som innehåller många av mina ganska nya författarfavoriter också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det var en ovanligt lyckad blandning :)

      Radera
  3. Bland dessa så finns tre som jag läst och gillat och två som jag vill läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas de två som du vill läsa hör till de bättre :)

      Radera