söndag 28 juni 2020

Smakebit på søndag: Skintown

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som växelvis "drivs" av de norska bokbloggarna Flukten fra virkeligheten och Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Men jösses, vad det har varit varmt den här veckan. Aldrig har jag varit gladare över lufkonditioneringen som står i "kontoret". Och fläktarna i vardagsrummet och sovrummet. Jag kan lugnt säga att jag inte hade klarat mig utan någon av dem. Tyvärr gjorde ingen av dem speciellt stor nytta när IKEA-leveransen dök upp i lärdags. 24 paket på 235 kilo. Det är inte så kul att montera möbler när det är 30 grader varmt. Men, men... leveransen innehöll, bland annat, två nya bokhyllor och en läsfåtölj så jag är ändå hyfsat nöjd.

Boken jag läser nu, En högre rättvisa av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt, är sjätte och senaste delen om den osympatiske kriminalpsykologen Sebastian Bergman. Den är snart utläst och jag vill inte ge en smakebit från slutet så den blir i stället från nästa bok jag ska läsa. Skintown av Ciarán McMenamin utspelar sig i Nordirland och jag tror att det är 90-tal, men säker är jag inte.

Min smakebit är från sida 9, det allra första stycket i boken:
En kaskad av Thousand Island-dressing sprutar ur Hawaii-burgaren och rusar mot jorden, en ilsken rosa störtflod som drar fram rakt över min Stone Roses-T-shirt. Jag bryr mig inte. De sju ölen jag har halsat i mig för att ens känna någon hunger tar hand om allt. Chippie Street har brustit ut i sång sedan stängningsdags och jag kommer gladeligen att hänga på i melodin och omfamna gatans fröjder om jag kan övertyga någon av dem att låta mig vara med. Trehundrafemtio meter förvirrade hormoner som hålls samman av en orgie i sprit, spya och frityrsmet. Tre fish and chips-hak och två kinesiska gatukök trängs sida vid sida på en liten gata i en liten stad under en enorm lördagskväll.

24 kommentarer:

  1. Den här blir intressant att se vad du tycker om!
    Här har temperaturerna gått ner från 30+ men det blir fortfarande alldeles för varmt på dagtid när solen ligger på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt ganska nyfiken på den här boken.

      I dag ska det tydligen "bara" bli 27 grader som mest, och mulet. I morgon ser det ut att bli mer som det passar mig, runt 22-23 grader.

      Radera
  2. Tack för smakebiten, jag har inte läst denna.

    SvaraRadera
  3. ja, +30°C är för mycket, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte byggd för tropisk värme.

      Radera
  4. okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar inte ha slagit riktigt här.

      Radera
  5. Jeg har også hatt "fläktar" stående der jeg er de siste dagene. Og det å bygge sammen møbler i den varmen hørtes utfordrende ut :-) Jeg håper det å få nye møbler gjør det verd det.
    Denne boken har jeg liggende på nattbordet mitt, så det er ikke lenge til jeg skal lese den.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var alldeles för varmt för att sätta ihop möbler så vi har en del kvar. En bokhylla är klar i alla fall så jag kan flytta böcker 🙂

      Radera
  6. "En orgie i sprit, spya och frityrsmet." Hmm... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Ämnet var ju inte så upplyftande med knark, ecstasytabletter osv. men tydligen sägs det att boken är humoristisk! Vore kul att höra vad du tyckte. Tack för smak, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humoristiska böcker är svårt, men jag hoppas att humorn kommer att passa mig när jag väl börjar läsa.

      Radera
  8. Sprit, spya och frityrsmet....det var en kombo det. Kände inte alls till den här. Funderar när jag läser smakbiten om det är en bok som klassas som ”humoristisk”? Blir intressant att höra vad du tyckte om den sen. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har för mig att jag läste någonstans att den ska vara humoristisk. Vi får väl hoppas att den är den enligt min humor också.

      Radera
  9. Jaha ja, så Sebastian Bergman har alltså inte bättrat sig, fortfarande lika osympatisk? :D Den andra boken kände jag inte till, tack för smakbiten, även om den var rätt motbjudande. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har inte förändrats ett dugg, men sorgligt nog så är det n'stan han som är mest normal av dem...

      Radera
  10. Vad blev det för fåtölj? Jag är på jakt efter en skön läsfåtölj och Ikea har ju bra priser om inte annat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en Strandmon. Har suttit i den flera gånger i butik och den är riktigt skön. Och så har den en fotpall som passar till också 🙂

      Radera
    2. Jag får åka till Ikea och provsitta den. Den ser onekligen ut som en riktig läsfåtölj och fotpall är ett måste för mina rastlösa fötter... :-)

      Radera
    3. Klarar inte att sitta med fötterna neråt så en fotpall är verkligen ett måste.

      Radera
  11. Håller med om att det har varit lite väl varmt.
    Tack för smakbiten! Hade varken hört talas om författaren eller boken förut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag är det mer passande temperatur för mig, runt 22-23. Då är det skönt.

      Radera