torsdag 20 juli 2023

Hett i hyllan #414

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den nästsista julklappsboken och också den nästsista för hela 2019 som fortfarande är oläst.
Danska deckare brukar passa mig väldigt bra och Krokodilväktaren av Katrine Engberg hamnade nog på min radar bara av den orsaken.

Detta är ju inte bara en dansk deckare utan det är också en debut och jag vet inte varför, men jag lockas nästan alltid av debuter. Det är något speciellt med att läsa första boken av en författare. Lite som att öppna en present som man inte ens kan gissa innehållet i. Jag tror att den utspelar sig i Köpenhamn, eftersom den är första delen i Köpenhamnsserien. Det kan vara ett bra tips för turer över Sundet. Som jag verkligen hoppas blir fler nu igen.

Så här står det på baksidan:
En tidig morgon hittas en ung kvinna mördad i sin lägenhet. Det blir inledningen på en mardröm för alla i det slitna bostadshuset. Liksom för polisinspektörerna Jeppe Kørner och Anette Werner som får ta sig an fallet.

Kvinnan har fått ett mönster ristat i ansiktet, och de vill snabbt hitta den skyldige innan vetskapen och paniken sprider sig. Men utredningen går trögt. Ända tills det visar sig att kvinnans hyresvärd håller på att skriva en deckare där mordet finns exakt återgivet. Vem kan ha läst den och låtit en grym fantasi bli verklighet?
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Vet förstås inget varken om författaren eller boken. Hoppas den är bra.
    http://mosstanten.se/2023/07/20/hett-i-hyllan-213-de-doda-fiskarna/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hoppas jag också. Då finns det fler delar 🙂

      Radera
  2. Den har jag varit sugen på med. https://eggetbok.blogspot.com/2023/07/hett-i-hyllan-v-29.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får kanske göra ytterligare en resa till Köpenhamn och läsa den där 🙂

      Radera
  3. Minns att jag sneglade på den här när den kom. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2023/07/20/hett-i-hyllan-354/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde lite mer än sneglade 😬

      Radera
  4. En okänd bok för min del men det låter intressant, och jag gillar omslaget.
    Min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2023/07/hett-i-hyllan-vecka-29-2023.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns lite som en historia man har läst förut, men om det görs bra så blir det riktigt bra.

      Radera
  5. jag kunde ha valt samma bok som du. jag lyssnade på den sympatiska författaren som bl. a. berättade att hon varit dansös och att hon lärt sig Köpenhamn genom oändliga promenader.
    http://mrscalloway.blogspot.com/2023/07/hett-i-hyllan-v-29-2023.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dansös? Det är ju ett ganska ovanligt yrke. Promenader är det bästa sättet att upptäcka en stad på.

      Radera