onsdag 5 juli 2023

Bok: Dagen är kommen av Ninni Schulman

Författare: Ninni Schulman
Titel: Dagen är kommen
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 562
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hagfors 7
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2022
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 20 juni 2023




Första meningen: "När ska vi stanna och äta?"

Baksidetext
Några dagar före julafton hittas Harry och Inga Tynning brutalt mördade i sitt hem ett par mil norr om Hagfors. Huset är i oreda och det saknas både pengar och smycken. Det äldre paret tycks ha levt ett stillsamt liv och har av allt att döma varken fiender eller ovänner. Polisen, med Christer Berglund och Petra Wilander i spetsen, misstänker att det rör sig om ett rån som spårat ur. Men ju mer de undersöker saken, desto märkligare och obehagligare visar sig fallet vara. Journalisten Magdalena Hansson är tillbaka på jobbet efter en längre tids sjukskrivning och blir snart djupt engagerad i morden som skakar bygden.

Min kommentar
Det tog mig ju ett bra tag innan jag läste första delen i den här serien. Sedan dröjde det ungefär lika länge innan jag tog mig an den andra delen. Efter den så var jag fast. Dagen är kommen är sjunde och, enligt uppgift, sista delen. Det kändes både spännande och vemodigt att läsa. Mest spännande.

Alla böcker i den här serien har hållit en väldigt hög nivå, tycker jag. Samtliga har fått en fyra i betyg. Det som har gjort dem så bra är nog balansen mellan mordgåtan och karaktärernas privatliv. Jag brukar verkligen inte tycka om när det blir för mycket privatliv, men här har det varit på en bra nivå. Precis lagom för att jag ska lära känna alla och få dem att kännas som vänner. Alla möjliga relationsproblem har belysts och behandlats. Kanske skulle man kalla genren för relationsroman med mord.

Karaktärer ja, det finns det många av. Som det har varit i alla böckerna. Det är ett överflöd av dem. Många är ju återkommande och det underlättar. Det är komplexa och trovärdiga karaktärer. Speciellt de tre - Magdalena, Petra och Christer - som vi fått följa i sju böcker. Jag har nog inte svårt att relatera till någon av dem.

Många sidor är det också och det kanske är lätt hänt när man vill knyta ihop allt, men den är otroligt snabbläst. Allt liksom bara flyter på. Någon sidohistoria hade lätt kunnat plockas bort för att korta ner historien, utan att påverka handlingen. Dock är boken aldrig seg eller tråkig. Jag tappade aldrig intresset, utan läste engagerat med glädje genom nästan 600 sidor.

Väldigt länge såg det riktigt bra ut, att Magdalena skulle klara sig från att hamna i akut livsfara. Jag kände mig på riktigt hoppfull (plötsligt händer det!) ju längre berättelsen fortskred. Men ack vad jag bedrog mig. Jag är så sjukt less på det. I varenda deckare, liksom. Och att ett helt gäng kriminalpoliser inte funderar över varifrån ett DNA-spår kommer utan en journalist måste ifrågasätta. Det stör mig, det var liksom det första jag tänkte på och jag är ingen mordutredare.

Slutet är väldigt tillrättalagt och kan eventuellt uppfattas som lite kletigt och larvigt. Själv uppskattar jag det. I just det här fallet. Här handlar det ju om gamla vänner och jag vill ju att det ska gå dem väl.

Dagen är kommen är ett riktigt bra avslut på serien. Det känns som att precis allt knyts ihop. Jag kunde i alla fall inte upptäcka några lösa trådar. Jag känner mig mycket trygg med att lämna de här vännerna i detta läget i deras liv. Jag vet ju att Ninni Schulman redan har påbörjat en ny serie och den första delen står faktiskt i hyllan och väntar. Det känns också tryggt.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,79 i genomsnitt (beräknat på 478 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Dagen är kommen: Stories from the city, stories from the sea, Barnboksbloggen och hyllan.

2 kommentarer:

  1. Ninni Schulman är en av mina deckarförfattarfavoriter. Den här boken gillade jag förstås när jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela serien har varit riktigt bra.

      Radera