söndag 18 juni 2023

Smakebit på søndag: Dagen är kommen

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu är det minsann söndag igen och den här helgen var helt oplanerad så vi hann med en del rensning inför flytten. Jag tycker vi ligger bra till, tidsmässigt. Och det har blivit ganska mycket slängt/skänkt. Märkligt hur man samlar på sig, vi gjorde ju ändå en rejäl insats när vi flyttade hit. För tio år sedan. Nåväl, de mängderna har vi i alla fall inte varit i närheten av.

Om jag hade brytt mig om att kolla när Dagen är kommen av Ninni Schulman utspelar sig (jultid) så hade jag väntat med att läsa den. Men det kan ju samtidigt vara svalkande att läsa en vinterbok på sommaren. I alla fall så är detta sjunde och sista delen i Hagfors-serien. Väldigt hög och angenäm lägstanivå på samtliga böcker som igår i den. Alla tidigare har i alla fall fått en fyra.

Min smakebit är från sida 227:
9/10

I kväll var det provskjutning på älgskyttebanan och det var med nöd och näppe jag klarade mig i år. Jag sköt så dåligt att Arne inte ens tråkade mig för det. Men det spelar ingen roll.
    I förmiddags rensade jag i gästrummet, skakade mattorna och torkade av golvet. Jag kunde inte med att be töserna på hemtjänsten om det. Det här var trots allt städning som inte kan anses nödvändigt för Inga utan bara för mig. På söndag kväll ska jag slå på elementet.
    Vädret ska bli skapligt, runt nollan men med uppehåll.
    Jag räknar ner dagarna nu.

16 kommentarer:

  1. Härligt med rensning, sonen som ska flytta och det har blivit en del rensning hos mig också. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen bör man nog flytta med jämna mellanrum, så den där rensningen blir av.

      Radera
  2. Tack för smakbiten! Har inte läat något av författaren än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat allt jag läst av henne.

      Radera
  3. jag brukar gilla Ninni Schulman, men hennes senaste har jag inte läst. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes senaste står redan i hyllan och väntar.

      Radera
  4. Svalkan kan behövas! Jag har ju bara läst en i den här serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick många år mellan första och andra delen för mig.

      Radera
  5. Inte min genre, och inte skulle jag gärna läsa om just julen heller, men gärna om en kall och snöig vinter. Jag har jättesvårt för värmen som råder. Tack för smakbit, lycka till med flytten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så mycket om julen, men det är jultid.

      Det som tidigare var svensk sommar passade mig väldigt bra, när temperaturen var runt 22-23 grader. Nu när det är närmare 30 så gillar jag det inte alls.

      Radera
  6. Tack för smakbiten jag har hennes nya väntade i hyllan

    SvaraRadera
  7. Tror inte jag läst någon av denna författare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Det kan vara riktigt lämpligt att läsa "svala" böcker en varm dag, åtminstone här har det varit riktigt hett idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir inte så mycket svalka i boken. De är mest inomhus, men det nämns hur många minusgrader det är.

      Radera