måndag 26 juni 2023

TV-serie: Maid (2021)

Titel: Maid
Originaltitel: Maid
Genre: Drama
Skapad av: Molly Smith Metzler, Stephanie Land (bok)
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Margaret Qualley, Nick Robinson, Andie MacDowell, Anika Noni Rose, Billy Burke
Premiär: 2021-10-01
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 47-60 min
Såg den på Netflix juni 2023





Handling
Alex flyr med sin tvååriga dotter Maddy mitt i natten. Hon flyr från ett destruktivt förhållande med psykisk misshandel. Hon söker hjälp hos socialtjänsten och lyckas få jobb som städerska. Hon gör allt för att försörja sitt barn och bygga en bättre framtid åt dem.

Min kommentar
Maid har legat på vår lista ett bra tag nu, men det har aldrig känts som rätt läge. Det gjorde det egentligen inte nu heller, men efter att ha sett två ... mindra bra ... TV-serier så ville jag verkligen har något som var bra. Denna lät som att den skulle kunna vara det. Men jag varnade sambon innan och sa att det här kan nog bli jobbigt.

Jobbigt blev det. Sannerligen. Det var lite som att åka en känslomässig berg-och-dalbana. Vi lärde oss ganska snabbt att inte bli för glada när det hände något bra i Alex liv. För ju bättre det var desto värre bakslag blev det. Efter varje avsnitt var vi helt under isen och jag bävade för hur det hela skulle sluta.

Alex är en otroligt stark och driftig person, som verkligen gör allt hon kan för att komma ur sin situation. Det är helt omöjligt att inte tycka om henne. Byråkrati och regler gör det dessvärre inte lätt henne. Då är hon ändå inte bara handlingskraftig och envis. Hon har en ofantlig tur också, att hon träffar rätt människor. Bäst tycker jag nog ändå om att hon inte har den där "dumma" stoltheten. Den som bara drabbar en själv. Hon tar gladeligen emot all hjälp som erbjuds henne.

Margaret Qualley, som spelar Alex, är fantastisk i rollen och hon verkar kunna välja bra och rätt filmer (Once upon a time ... in Hollywood och The nice guys) och TV-serier att vara med i. Samtliga som är med i serien är riktigt bra. Speciellt roligt, tycker jag, är att Andie MacDowell är med. Det tog ett bra tag innan jag kände igen henne och då var det faktiskt rösten som avslöjade henne. Lite kuriosa: Margaret Qualley är dotter till Andie MacDowell i verkligheten. Också.

Jag vet inte så mycket om hur det sociala skyddsnätet fungerar i USA (eller Sverige). Tyvärr känns det här som en trovärdig bild. Det visar sig, när jag ska skriva ihop det här inlägget, att serien bygger på en bok där författaren berättar om sina egna erfarenheter.

Slutet, ja, det är perfekt. Precis ett sådant som jag önskade mig. Utan att avslöja för mycket.

Maid visar med all önskvärd tydlighet att det inte alltid är så lätt att bara "ta sig i kragen" och anstränga sig mer. Alla som tror att det är så (och att alla fattiga/arbetslösa/hemlösa bara är lata) borde se den här serien. Den gör på riktigt ont i själen att se.



TV Time har serien 9,84 i genomsnitt.
IMDb har serien 8,4 i genomsnitt (beräknat på 90k betyg).
Jag ger den 5,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Den gillade jag också. Var tvungen att gå tillbaka och se vad jag skrev om den, och betyget ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blev alldeles under isen efter vartenda avsnitt 😟

      Radera