söndag 25 juni 2023

Smakebit på søndag: Min familj och andra monster

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Midsommarhelgen är avklarad och den var precis lika lugn och skön som den brukar vara. Och jag tycker fortfarande att alla helger borde vara tre dagar. Det är mer lagom.

Jag tänkte att jag behövde en tunn och gärna lite rolig bok de sista dagarna i juni. Det var svårt att hitta något som kändes helt rätt så det fick bli något som skulle kunna vara helt rätt. Min familj och andra monster av David Safier har stått i hyllan länge nu så det är nog dags. Genren verkar vara svårbestämd, allt från fantasy till humor. Jag har bara precis börjat läsa så jag vet inte än vad det är.

Min smakebit är från början av boken:
"Det finns ett indianskt ordspråk som går så här: Ju mer man älskar någon, desto mer vill man slå ihjäl vederbörande", sa hon som jobbar åt mig.
    Jag tänkte för mig själv: Fan, vad jag måste älska min familj.
    Mobilen ringde för femtielfte gången samma kväll därinne i min lilla barnbokhandel. Först var det min tonårsdotter Fee som ringde, för att förbereda mig själsligt på att hon skulle gå om ett läsår (tyvärr ligger hennes mattebegåvning i nivå med en labradors).
    Sedan ringde hennes lillebror Max och konstaterade att han inte kunde komma in i lägenheten, för han hade glömt nyckeln igen (finns det verkligen barn-Alzheimers?).

16 kommentarer:

  1. Tack för smakebiten den har jag läst, jag tyckte att den förra boken var bättre än denna. Dålig karma någonting hette den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för mig att det egentligen var Dålig karma jag ville köpa, men så var denna på rea 😳

      Radera
  2. Det var en rolig smakbit. Och härlig titel!

    SvaraRadera
  3. bra midsommar med både dans och cirkus, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till min midsommar hör varken dans eller cirkus.

      Radera
  4. Den här såg jag i flödet när den kom, kändes som den var överallt.

    SvaraRadera
  5. tack för smakbiten! Blev nyfiken. Håller också med dig om att alla helger borde vara tre dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här långt så är den ganska kul, men ofta på väg över gränsen till hysterisk.

      Radera
  6. kände inte igen titeln. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Jag känner igen hans namn men har inte läst något av honom. Det var en lugn midsommar här också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte alla läste hans böcker ett tag så jag blev nyfiken.

      Radera
  8. Aah, roliga böcker har jag lite svårt för. Ibland kan man hitta rätt, läser just nu en berättelse från Zimbabwe som är hejdlöst rolig men samtidigt rörande. Rotlös heter den. Den här är den typen av bok som jag hellre lyssnar på eller ser i ett sammanhang i tv-program. Jag misstänker att jag har lite svårt att få till dialogen i mitt huvud när jag försöker läsa sk. komedier. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humor är bland det svåraste som finns. Det är ju så olika vad man tycker är roligt och det är verkligen inte ofta som andras rolig stämmer med min rolig 🙂

      Radera