tisdag 27 juni 2023

Tisdagstrion: Sött & gott

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Sött & gott (i handling, titel eller på omslag)

Det här temat kändes väldigt svårt, det var bara en enda bok som dök upp på direkten. De andra fick jag jobba på. Bara titlar blev det, minsann.

1. Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst är första delen i mysdeckarserien om Cilla Storm. Feelgood och deckare i en riktigt bra kombination. Inte varken eller, utan både och.

2. Benny älskar baklava av Mikael Jisander handlar om fördomar och förutfattade meningar. Och gudomligt goda kakor.

3. Vattenmelonen av Marian Keyes, som är första delen om den irländska familjen Walsh. Vansinnigt rolig. Var den i alla fall när jag läste den för drygt 20 år sedan. Och jag tycker att vattenmelon är både sött och gott.

24 kommentarer:

  1. Benny älskar baklava var lite rolig, som Ove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte egentligen inte alls att den var lik Ove, men den var helt okej.

      Radera
  2. Baklava ja, där kan man snacka om sött. Det är så sött så öronen krullar sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar få ont i tänderna av allt socker i baklava.

      Radera
  3. Vattenmelonen är nog den enda boken av Marian Keyes som jag läst, men jag minns att jag gillade. Baklava är verkligen riktigt sött - och gott, tycker jag. Blir nyfiken på boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag har ätit alla olika sorters baklava, allt från jättegott till inte alls gott.

      Radera
  4. Vattenmelonen gillade jag!

    SvaraRadera
  5. Benny älskar baklava har jag med i min trio. En recensionsbok som jag har glömt bort att läsa :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men ... den var ganska underhållande faktiskt.

      Radera
  6. har inte läst någon av dina. möjligen står Vattenmelonen i min hylla. Holst har jag i varje fall börjat på en gång. Benny älskar baklava blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Benny älskar baklava kan passa när man behöver något lättsmält.

      Radera
  7. Benny älskar baklava är så bra. Vattenmelonen var det åratal sedan jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lite svårt för vissa delar i Benny älskar baklava. Vissa saker tycker jag bara inte är kul.

      Radera
  8. Ja, baklava är ju jättesött. Vattenmelonen försökte jag läsa en gång, men den var inte för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är osäker på om jag hade gillat Vattenmelonen i dag. Det känns som att den kan ha åldrats på ett inte så bra sätt.

      Radera
  9. Holst och Keyes böcker har jag läst och gillat. Får kolla upp Benny älskar baklava.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Speciellt Holst är ju ett säkert kort, tycker jag 🙂

      Radera
  10. Vattenmelon är speciellt så här års en riktig favorit, och romanen gillade jag väldigt mycket, men som du påpekar: det är ett tag sen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Melon överhuvudtaget är gott, tycker jag. Nästan alla sorter.

      Radera
  11. Holst har jag läst och gillat. Bennyboken är ju klockren här! Den ska jag läsa...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baklava är nog det sötaste jag har ätit. Det är som att äta rent socker.

      Radera
  12. Vattenmelonen är den enda av dina som jag har läst, men det är så länge sedan att jag inte minns något av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag minns heller ingenting. Bara att jag tyckte den var hemskt rolig.

      Radera