onsdag 13 juli 2022

Bok: Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst

Författare: Christoffer Holst
Titel: Söta, röda sommardrömmar
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 303
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Cilla Storm 1
Förlag: Lovereads
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2018
Format: E-bok
Källa: Bokhyllan
Utläst: 18 juni 2022




Första meningen: Det är en ljuvligt varm dag när jag kliver på båten mot mitt nya liv.

Baksidetext
Cilla Storm har just blivit dumpad av sin pojkvän. Hennes karriär som skvallerjournalist går inte riktigt som hon tänkt sig och sparkapitalet räcker inte längre till det där drömmiga sommarhuset i skärgården. Efter uppbrottet har hon bara råd med en kolonilott på Bullholmen – en turisttät liten ö i Stockholms prunkande skärgård. Trots att hon helt saknar gröna fingrar bestämmer hon sig för att slå till.

Men när en ung kvinna hittas död på ön på midsommardagens morgon tar Cillas liv en helt ny vändning. Cilla visar sig ha varit den sista som såg kvinnan i livet och hon blir snabbt indragen i utredningen – som leds av den mycket stiliga polisen Adam.

Den smått neurotiska och Chardonnay-pimplande Cilla och den strikta, välklädda Adam är så olika som två människor kan vara – ändå dras de till varandra. Men så sker plötsligt ännu ett mord som ställer allt på ända.

Min kommentar
Christoffer Holst har blivit lite av en favoritförfattare och när Söta, röda sommardrömmar dök upp på min radar så tänkte jag att jag nog måste läsa. Trots den lite förvirrande genren feelgooddeckare/mysdeckare. Kan det verkligen funka? Det tog mig ett tag, men i höstas så köpte jag på mig alla fyra delarna och planerade in att läsa dem under rätt årstid. Vilket betydde att jag vackert fick vänta ett bra tag innan det var dags att läsa första delen.

Kombinationen feelgood/romance/deckare kan det ju i stort sett bli precis vad som helst av, men faktum är att det funkar väldigt bra i Christoffer Holsts händer. När man blandar så där så blir det väldigt ofta så att alla delar bara blir halvbra, men det är inte fallet här. Både feelgood- och deckardelen är väldigt bra. Romantikdelen har jag lite svårare för. Just den där himlastormande, jag-kan-inte-hejda-mig-känslan har jag problem att relatera till.

Det är inte förrän jag börjar fundera lite på vad jag just har läst som jag känner att kombinationen våldsamma mord och skärgårdsmys kanske är lite märklig. De förfärliga morden blir liksom inte så förfärliga, de hamnar lite i bakgrunden. Det kan man ju så klart tycka vad man vill om, men visst sker det väl mord även i idyller? Kontrasten är i alla fall väldigt stor mellan det ljusa och det mörka.

Karaktärerna är inte många och det märks att författaren verkligen gillar sina karaktärer. Det gör jag också. De är skrivna med så mycket värme och för mig är det omöjligt att inte tycka om människor med självdistans. Huvudpersonen Cilla har ännu en positiv egenskap, hon gillar ostbågar. I övrigt är hon nog en ganska hopplös person, en riktig strulpelle, men det är ju högst normalt. Vilket gäller för alla karaktärer, egentligen. De är inte några övermänniskor och inte några osannolika galningar. De är i stort ganska normala och vanliga. Till och med förövaren. Jag är nog speciellt förtjust i vänskapen mellan Cilla och Rosie, vilket så tydligt visar att ålder bara är en siffra och det är inte alls dumt att umgås mellan generationer. Det enda jag funderar över är Ingrids kommentar om Rosie? Ska den betyda något?

Jag tycker det här är en ganska förutsägbar historia, vad gäller alla delar. Det var ju ganska uppenbart vem och för ovanlighetens skull så var ju även varför ganska tydligt. Det störde dock inte ett enda dugg. Vägen till målet var ändå intressant och underhållande. Som vanligt när det gäller Christoffer Holst, skulle jag nog väga säga, så är det många musikreferenser (som samtliga går mig över huvudet) och mat. Jag gillar när författare har sig egen stil.

Söta, röda sommardrömmar är trots mord och död är en mysig historia. Den har egentligen allt; mord, mysterier, kärlek, skärgårdsmys, humor och jag ser verkligen fram emot att läsa nästa del. Det har jag redan bestämt blir i september.

Avdelningen för olika funderingar:
Vad heter egentligen Ina i efternamn? I början av boken så står det Leander. Mot slutet så heter hon plötsligt Zethraeus.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,74 i genomsnitt (beräknat på 550 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Söta, röda sommardrömmar: Lottens bokblogg, malins bokblogg och Bloggbohemen.

2 kommentarer:

  1. Ja, blandningen brott och feelgood var förvirrande. Fast just Holst får det att fungera på något sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kände jag mig nästan lite hemsk som satt och tyckte det var mysigt. Nästan.

      Radera