söndag 19 juni 2022

Smakebit på søndag: Söta, röda sommardrömmar

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Ännu en vecka gjord och ni är det bara tre kvar till första halvan av semestern. Nästa vecka är ju dessutom en kort en så den kanske går fort.

När jag i höstas köpte Söta, röda sommardrömmar av Christoffer Holst (och även de tre efterföljande delarna i serien om Cilla Storm) så hade jag planen att läsa dem på rätt årstid. Nu har det då äntligen blivit dags för första delen och när jag började läsa den så upptäckte jag att den börjar på midsommarafton. Ändå ganska nära i tid, tycker jag. Och vilken bok det är! Den har allt; mord, mysterier, kärlek, humor, skärgårdsmys... ja, allt. Jag läste lite oväntat ut den igår, sent på kvällen, och har inte påbörjat någon ny bok än så smakebiten kommer från den ändå.

Min smakebit är från sida 180 i e-boken:
– Jösses, vilket väder! ropar Rosie under jackan som hon håller över huvudet.
    Regnet faller över Bullholmen, och på ett sätt är det skönt. Kanske kan lite regn skölja bort allt kaos. Svepa det med sig ner i Östersjön.
    Jag och Rosie tog ytterligare en drink efter att vi pratat med Benjamin. Sedan en kopp te. Mest väntade vi på att det skulle sluta regna, men nu är klockan tio och det är uppenbart att vädret inte kommer att bli bättre. Så vi håller våra jeansjackor över huvudena och springer ut. Det ska bli skönt att få komma hem, torka av sig och sedan bara krypa ner under loftsängens täcke. Men när vi kommer till slutet av backen som leder ner mot hamnen stannar vi upp.
    Synen som möter oss får både mig och Rosie att dra efter andan

14 kommentarer:

  1. Ja de är ju både lättlästa och fina de böckerna om Cilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan så att jag ser fram emot hösten så jag får läsa nästa del 🙂

      Radera
  2. Jg har läst hela serien, så bra.

    SvaraRadera
  3. har inte läst något av Christoffer Holst. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst några av hans böcker och de har varit bra allihop.

      Radera
  4. Känner igen författarnamnet så jag måste nog ha läst nåt av honom, men jag kommer inte ihåg vad.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Försökte läsa en annan av Holst, minns inte vilken, men blev inte så glad i den tyvärr. Men det låter som trevlig läsning. :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som bara har läst bra böcker av honom 😁

      Radera
  6. Har läst hela serien och tyckt om de flesta. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Vilken cliffhanger du fick till där! :D

    SvaraRadera