lördag 11 juni 2022

Bok: Olympia av Mons Kallentoft

Författare: Mons Kallentoft
Titel: Olympia
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 392
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Herkules 7
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2021 (min) 2021
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 22 maj 2022




Första meningen: Döda ett barn.

Baksidetext
Två barn avrättas. En organisation som liknar en terrorsekt tar på sig det fruktansvärda dådet. Men vilka är de, och vad vill de? På Särskilda enheten är Zack Herry och hans kollegor satta i högsta beredskap. Zack, som nu har fått en son tillsammans med Hebe, oroar sig för att något ska hända dem. Olympia har förbjudit honom att träffa dem, och han slits mellan sin kärlek och rädslan för vad hans maktfullkomliga mor är kapabel att göra. Så sker en explosion på Grand Hôtel och Zack dras in i en grym härva som blir djupt personlig. I ett samhälle som post covid blivit alltmer ojämlikt, där vissa människor kämpar för sin överlevnad och andra vältrar sig i rikedom, kan vad som helst hända.

Min kommentar
När jag upptäckte att åttonde delen släpptes nu i maj så insåg jag till min stora förvåning (och bestörtning) att jag ännu inte hade läst sjunde delen, Olympia. Eftersom jag låg bra till i maj-läsningen så letade jag snabbt upp boken och ställde den sist i maj-kön och räknade med att den skulle hinnas med utan att jag ändrade i någon planering.

De tidigare böckerna i serien har Mons Kallentoft skrivit tillsammans med någon annan författare. Denna är den första han har skrivit själv. Det märks. Enligt mig så blir det mycket mer flum, vilket jag tycker är synd, och det blir mycket mer upprepningar. Helt enkelt mer av allt Kallentoftskt. Det har tidigare varit stor skillnad på böckerna i den här serien och de i serien om Malin Fors, men den skillnaden har nu jämnats ut.

Jag är så sanslöst less på hela den här Zack-Hebe-grejen. Antingen så är det här bara helt sjukt eller så den fullständigt onödig. Nu när jag tänker efter så gäller det senare oavsett. Och den här Olympia... vad ska man överhuvudtaget säga om henne? Vad kan man säga om henne? Och Ester, stackars Ester. Varför behandla henne så illa? Jag hade velat ha mer av Zacks kollegor, här känns de bara som bakgrundsfigurer och jag tycker de förtjänar mer. Jag vill ha mer samarbete och jobbrelationer.

Tempot är, som vanligt, högt, men här finns betydligt fler andningshål än i de tidigare böckerna. När Zack funderar på sin situation så sänks farten avsevärt. Och det gör han ganska ofta. Historien är rå och brutal, även det precis som vanligt. Personligen så tycker jag att boken nog hade mått bra av en medförfattare. Allt blir nu så väldigt störst/bäst/värst och jag kan tycka att det behöver tonas ner något.

Enligt mig så innehåller den här historien en rejäl miss. Som faktiskt får hela bygget att rasa. Jag kan inte förstå hur de tänkte att det här skulle fungera. Det borde inte ha fungerat. Om man blir dödad trots att man gör som de här människorna säger så finns det ju ingen anledning att göra det. Jag hade ju hellre chansat på att komma undan då. Konstigt nog gör ingen den här reflektionen. Högst besynnerligt. Och hur i hela friden visste mördaren att barnen skulle vara på lekplatsen och inte i förskolan? De gick ju bara dit ibland.

I övrigt så är detta ganska förutsägbart. Det tog inte speciellt lång tid innan jag gissade vem som låg bakom. Men det gör faktiskt inte så mycket. Det är liksom resan som är grejen, inte målet. Rent allmänt så saknas det något i berättandet. Alternativt så är det för mycket av något.

Olympia innehåller alla ingredienser som kan tänkas behövas för att kunna behålla referensen till den grekiska mytologin. Trots att den faktiskt verkar vara borttagen. Jag kan inte låta bli att fundera över varför serien nu har bytt namn till Zackserien, i stället för Herkulesserien. Är det en ny serie? Beror det på förlagsbytet? Är det därför Kallentoft plötsligt skriver själv? Nåväl, för mig är det här samma serie och precis som vanligt så rekommenderar jag alla att läsa böckerna i rätt ordning.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,71 i genomsnitt (beräknat på 154 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Olympia: DAST Magazine, Tofflan och Cinnamon Books.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar