måndag 20 juni 2022

Film: Senior year (2022)

Titel: Senior year
Originaltitel: Senior year
Genre: Komedi
Regissör: Alex Hardcastle
Manus: Andrew Knauer, Arthur Pielli, Brandon Scott Jones
Skådespelare: Rebel Wilson, Mary Holland, Sam Richardson, Zoe Chao, Justin Hartley
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 111 min
Serie: -
Såg den på Netflix 25 maj 2022





Handling
Året är 2002 och Stephanie, skolans mest populära tjej och kapten för cheerleadinglaget, gör sitt sista år på high school. En olycka under ett framträdande gör att hon faller och hamnar i koma. 20 år senare vaknar hon. Till en helt ny värld. Fast besluten att ta igen allt hon har missat, som att bli prom queen, återvänder hon till high school. Nu 37 år gammal, men mentalt fortfarande 17.

Min kommentar
Efter en ganska jobbig period och ett flertal mörka filmer kände jag att det var dags för en komedi. Något som fick mig att glömma bort verkligheten en stund. Valet föll på Senior year, en high school-film. Något jag verkligen gillade för så där en 30 år sedan (och nu också).

Jag tror att jag såg varenda high school-film när jag var yngre och ja, de var bättre då, men jag fortsätter ändå att se dem. Detta är en typisk sådan film och det är lite 80-talsskimmer över det hela. Eller 90-tal, om man så vill. Musiken och färgerna osar nostalgi.

Temat är ju egentligen ganska tramsigt, men det är både lättsamt och underhållande. En del av mig förstår den där önskan om att ta igen allt man har förlorat, men en annan (större) del av mig tycker bara det är patetiskt att försöka leva som en tonåring när man är nästan 40. Jag tror att det kan vara precis så här 40-åringar (och äldre) upplever tonåringar. Lite kul är det.

Jag trodde att jag hade sett Rebel Wilson i många filmer, det känns så, men så verkar det ändå inte vara. Hon är i alla fall bra. Visst, hon spelar över, men det hör till rollen. I alla fall i det här fallet.

Skolan, som Stephanie, vaknar upp till efter 20 år får mig plötsligt att förstå termen woke. Jag är säker på att rektorn menar väl och tanken är god, men den skulle på riktigt kunna vara hämtad ur en skräckfilm. Tänk The Stepford wives. Något annat som är lite läskigt är att mordförsöket varken nämndes eller fick några följder. Men det är ju inte den typen av film, förstås.

Det tar bara några minuter så vet man precis hur Senior year kommer att sluta, men det var precis en sådan film jag behövde. Kort sagt så gör filmen sitt jobb och den får mig faktiskt att glömma bort den verkliga världen i nästan två timmar.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 57 874 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 26 066 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar