lördag 4 juni 2022

Månadsbokslut maj 2022

Antal lästa böcker i maj 2022: 7

26. Morsarvet av Christina Granbom
27. Rosieeffekten av Graeme Simsion
28. Den tunna blå linjen av Christoffer Carlsson
29. Den andra kvinnan av Greer Hendricks & Sarah Pekkanen
30. Olympia av Mons Kallentoft
31. Terapeuten av Alex Michaelides
32. 13 svarta sagor om ond bråd död

Antal lästa sidor: 2401
Genomsnitt/dag: 77
Genomsnitt/bok: 343

Snittbetyg: 3,57
Ingående i serie: 4
Påbörjade serier: 1
Avslutade serier (läst senast utgivna/översatta): 1

Drama: 0
Feelgood: 0
Humor: 1
Kriminalroman: 3
Lad-lit: 0
Romance: 0
Science fiction: 0
Skräck: 1
Thriller: 2

Boktolvan: 1 (5/12)
Finish that series: 1 (6/12)
Hyllvärmare: 4 (22/36)
Vi möts igen: 1 (3/6)

Kvinnor: 2
Män: 4
Duo: 1

Originalspråk (svenska): 4
Originalspråk (engelska): 0
Författare jag inte läst tidigare: 5
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Streamingtjänst: 0

Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 2

Antal nykomna böcker: 13
Antal bortskänkta böcker: 14

Månadens bästa: Den tunna blå linjen av Christoffer Carlsson
Månadens överraskning: Den andra kvinnan av Greer Hendricks & Sarah Pekkanen
Månadens besvikelse: Morsarvet av Christina Granbom
Månadens roligaste: Rosieeffekten av Graeme Simsion
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: 13 svarta sagor om ond bråd död

Kommentar:
Det kändes lite som att läsningen tog emot i maj, i alla fall ganska ofta. Känslan visade sig stämma, åtminstone skvallrar antalet lästa sidor, sämst hittills i år, om det. Betygssnittet blev inte heller så imponerande, bara januari var sämre.

Fyra verkar var det normala antalet böcker (Granbom, Simsion, Kallentoft, Carlsson) som ingår i serier, det blev det i alla fall även i maj. Bara en av dem (Granbom) är första delen i serien och det är högst tveksamt om jag fortsätter att läsa den. En är också antalet (Carlsson) som är sista delen i sin serie och den ingår även i min Finish That Series-utmaning. I Vi möts igen-utmaningen blev en bok (Simsion) läst och det blev det i Boktolvan (Hendricks & Greer) också. Utmaningar går som tåget, eller så kan man kanske inte säga längre... Jag ligger i alla fall i fas eller göre i samtliga.

Jag gjorde en medveten ansträngning att läsa lite nyare böcker, efter att jag var klar med det jag hade planerat, så det blev bara fyra hyllvärmare lästa. Två av dem har till och med varit med i Hett i hyllan. Två recensionsexemplar blev lästa också.

Maj är ju min födelsedagsmånad så det blev ganska många böcker som flyttade in. Av de 13 som kom hem till mig så var tio stycken presenter. Två köpte jag själv och ett recensionsexemplar ramlade in som en överraskning. Eftersom vi äntligen kunde ha kalas så anordnades återigen ett bokbord och där plockade släkten på sig 15 böcker, som nu alltså har hittat nya hem. Tyvärr så saknas en av de lästa  böckerna på fotot. På något sätt lyckades den boken leta sig upp på bokbordet innan jag tog bilden.

Om månadens bästa: Den tunna blå linjen blev ett ganska självklart val här.
Om månadens överraskning: Den andra kvinnan gjorde en i det närmaste fantastisk upphämtning efter en rejält skakig start.
Om månadens besvikelse: Jag hade både hoppats och trott att Morsarvet skulle vara bättre.
Om månadens roligaste: Det var bara en rolig bok så Rosieeffekten hade inget motstånd alls.
Om månadens mysigaste: Jag skulle nog inte klassa någon av dessa böcker som mysig.
Om månadens otäckaste: Samtliga noveller i 13 svarta sagor om ond bråd död var läskigare än de andra böcker jag läste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar