måndag 27 juni 2022

Film: Interceptor (2022)

Titel: Interceptor
Originaltitel: Interceptor
Genre: Action
Regissör: Matthew Reilly
Manus: Matthew Reilly, Stuart Beattie
Skådespelare: Elsa Pataky, Luke Bracey, Aaron Glenane, Mayen Mehta, Zoe Carides
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: Australien | USA
Längd: 99 min
Serie: -
Såg den på Netflix 3 juni 2022





Handling
Terrorister stjäl 16 ryska kärnvapenmissiler, som de tänker skjuta mot 16 amerikanska städer. Det enda som står i deras väg är två interceptorstationer, vars enda uppgift är att skjuta ner fientliga missiler. Den ena stationen är redan satt ur spel. På den andra, mitt ute i Stilla havet, finns Kapten JJ Collins.

Min kommentar
Jag hade egentligen redan bestämt vilken film vi skulle se den här fredagen, men när jag startade Netflix så visade det sig att en annan intressant film hade haft premiär samma dag. En film som jag måste ha missat i nyhetsbreven. De här snabba och oplanerade bytena brukar inte gå så bra, men ibland så kan man kanske hitta ett guldkorn så vi bytte. Det blev alltså Interceptor som vi tittade på i stället.

Själva grundhistorien är väl inte direkt purfärsk, men den har helt klart nya inslag. Ganska mycket oväntade saker händer dessutom på vägen till det enda möjliga och förutsägbara slutet. Det mest minnesvärda är nog faktiskt att Chris Hemsworth, självaste producenten, dyker upp i egen hög person.

Dialogen är i det närmaste pinsam och vissa scener är så osannolika att jag häpnar. Slagsmålsscenerna ser helt fejk ut och chefen för de onda är bara fjantig. Varför i hela friden skulle han berätta allt? Motivet till dådet känns som hittepå. Förutom pengadelen då. Man har också försökt klämma in lite samhällskritik, den känns desperat, krystad och malplacerad.

Skådespeleriet är under medel, skulle jag nog säga, men med det manuset kan man egentligen inte begära mer. Elsa Pataky, bad-ass hjältinnan, är för övrigt gift med Chris Hemsworth, producenten. Jag utgår från att hon kan agera, hon har i alla fall gjort massvis av filmer. Som jag inte har sett. Hon är i alla fall klart bäst i den här filmen. Vilket kanske inte säger så mycket.

Interceptor kunde ha varit en riktigt bra och spännande film, för det finns en viss spänning och så även underhållsfaktor, men utförandet brister. Rejält. Och trots att manusförfattarna är från Australien så blir det olidligt amerikanskt mot slutet.



Letterboxd hade den 2,3 i genomsnitt (beräknat på 689 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 1 374 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar