måndag 13 juni 2022

Film: Unhinged (2020)

Titel: Unhinged
Originaltitel: Unhinged
Genre: Thriller
Regissör: Derrick Borte
Manus: Carl Ellsworth
Skådespelare: Russell Crowe, Caren Pistorius, Gabriel Bateman, Jimmi Simpson, Anne Leighton
Utgivningsår: 2020
Produktionsland: Storbritannien | USA
Längd: 90 min
Serie: -
Såg den på Netflix 21 maj 2022





Handling
En stressad mamma råkar tuta på fel bil vid ett rödljus under rusningstid. Ett ödesdigert misstag som gör henne själv och alla hon älskar till måltavlor för en man som tröttnat på allt och bestämt sig för att lära världen en sista läxa.

Min kommentar
Den andra filmen som sambon fick att välja mellan för ett tag sedan var Unhinged. Även den en film som legat på listan länge. Eller i alla fall på vill-se-listan, för det var inte så längesedan den dök upp på Netflix. Tror jag. Egentligen var jag osäker på om jag ville se den, trots att jag flera gånger varit nära att köpa den, men det är ju det här med Russell Crowe...

Detta är en otroligt rå och brutal film. På gränsen till utstuderat och ibland över, men oftast så fick man åtminstone inte se själva våldet i detalj. Vilket förmodligen är tur. Titeln är på riktigt passande; rubbad, galen. För det är han. Det finns inte ett enda försonande drag i den här karaktären. Inte ens ett mänskligt.

När vi började titta så var det svårt att inte lägga märke till hur mycket vikt Russell Crowe lagt på sig. Naturligtvis undrade ju i alla fall jag om det var pandevikt eller om han har gjort det för rollen. Det visade sig vara det senare. Det är helt otroligt att man gör det för en roll och kan ju inte vara nyttigt. Det finns ju kroppsdräkter de kan använda, men varför göra det enkelt. Han är i alla fall övertygande som fullblodspsykopat. Lillgrabben Kyle, som spelas av Gabriel Bateman, är också bra. Caren Pistorius har jag svårt att bedöma av mer än ett skäl, men även hon gör det nog bra.

Förhoppningsvis är den här filmen överdriven, men kanske är det inte så långt bort. Allt verkar ju eskalera. Det enda som gjorde att jag klarade att se detta, utan att gå sönder av upprördhet, var att Rachel är extremt osympatisk hon också. Hon har definitivt gjort sig förtjänt av en näsbränna. Dock inte alls på den här nivån. Det är svårt att gilla henne och det känns ändå som att det är meningen att man ska heja på henne. Ibland väljer hon att göra saker som bara är korkade. Eller kanske mer väljer att inte göra.

Det är tur att Unhinged inte är längre för 90 minuter av sådant här våld är nog max vad jag klarar. Så här i efterhand så är jag, om inte annat, glad för att jag inte köpte den.



Letterboxd hade den 2,7 i genomsnitt (beräknat på 52 528 betyg).
IMDb hade den 6,0 i genomsnitt (beräknat på 65 037 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar