fredag 17 juni 2022

Fem en fredag v 24: Antingen eller

I dag tänkte jag återigen hänga på Fem en fredag som utgår från elisamatilda. Varje fredag lägger hon upp fem frågor som vi ska svara på. Det låter kul, även om jag tror att det ibland kan bli svårt.

Veckans tema är Antingen eller

Äter du hellre pinnglass eller mjukglass?
Det här är ju en svår fråga, eller jag funderar egentligen på hur jag ska tolka mjukglass. Det som heter mjukglass för mig är jag inte så glad i, däremot är jag svag för kulglass på sommaren. Så mitt svar blir kulglass 😁

Väljer du en fysisk bok eller ljudbok?
Jag klarar inte av ljudböcker, i alla fall inte om jag ska hänga med i en handling. Biografier och liknande brukar däremot funka bra, men det är ju inte så ofta jag läser det. SÅ egentligen är det enkla svaret att jag alltid väljer en fysisk bok.

Vara för kall på vintern eller för varm på sommaren?
Jag gillar inte att frysa, men fördelen med att frysa är att man kan klä på sig mer. När man är för varm så är det liksom kört. De där olidligt varma sommarnätterna... usch och fy, det går ju inte att sova då.

Bada i pool eller hänga på strand?
Egentligen inget av det, men jag badar väldigt sällan i pool så det får väl bli strand då.

Vakna till solsken eller somna till regn?
Somna till regn är ju så skönt och så döljer det även mycket av grannarnas ljud. När jag var yngre och bodde i tält så fanns det inget mysigare än regnsmattret mot tältduken. Förutsatt då att jag var helt säker på att tältet inte läckte.

24 kommentarer:

  1. Vi är överens om rätt mycket. Kulglass definitivt och helst romrussin. Ljudbok klarar inte jag heller, däremot fungerar e-böcker bra för mig. Sova och varmt det är olidligt.
    Jag kunde svarat precis som du på alla frågorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Romrussin är en smak som jag bara inte klarar 😬 Jag är mer för fruktsmakerna.

      Radera
  2. kulglass om det ska vara glass över huvud taget. fysisk bok och strand. badar gärna. helst med barnbarnen. har tältat i regn med läckande tält. jag låg på luftmadrass och flöt läsande Katrina av Sally Salminen. det är länge sedan men jag glömmer det aldrig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har hänt att jag har legat och flutit i ett tält jag också. Det var en... inte så smart person som hade ställt en påse mot tältväggen så det regnade in rejält. Och jag låg i en sluttning.

      Radera
  3. Du har rätt, det är skillnad på mjukglass och kulglass! Jag väljer i första hand kulglass för mjukglass blir fort för lös och rinner..
    Älskar din rosa elefant, den gör migriktigt glad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter nästan aldrig mjukglass, tycker det oftast bara blir kladdigt och jag är inte mycket för strut eller våffla heller.

      Den rosa elefanten är så Fem myror är fler än fyra elefanter 😁

      Radera
  4. Jag gillar oftast inte kulglass, jag är iofs inte speciellt förtjust i glass. Jag ger det men är nästan aldrig sugen på glass. Milkshake är mer min grej 😉 Man kan precis som du säger alltid sätta på sig en tröja, att vara för varm går liksom inte ihop, finns tillslut inget att ta av. Det är jobbigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kulglass är nog den sort jag gillar mest, men glass är inte något jag brukar längta efter. Milkshake... det har jag nog inte druckit sedan 70-talet 🙂

      Radera
  5. Regnvatten mot tältduken, det är rogivande :)

    SvaraRadera
  6. Kulglass, att jag inte tänkte på det alternativet. Det gillar jag också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte ens att mjukglass är så populärt som det tydligen är. Själv äter jag det i stort sett aldrig.

      Radera
  7. Pinnglass för mig, tack!
    Jag kan inte hantera en vanlig bok längre pga synen så då är ljudboken tacksam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättebra att det finns olika sätt att läsa böcker. Det är ju så olika vad som passar.

      Radera
  8. Frysa är inte kul, frusen av mig och ibland hjälper tyvärr inte mer kläder :( men för varmt gillar jag inte heller så pest eller kolera val…ljudböcker blir det en hel del för mig, praktiskt då en kan göra andra saker samtidigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att frysa är ju jobbigt, men då orkar i alla fall jag göra annat, vilket oftast till och med hjälper. När det är +35 då ligger jag bara som en blöt fläck och orkar inte röra mig 🥵

      Jag tappar bara fokus när jag lyssnar och om jag gör något annat samtidigt så slutar jag lyssna efter ett tag, eftersom jag fokuserar på det jag håller på med. Men bra att det finns alternativ.

      Radera
  9. Jag är inte med i femenfredag varje vecka, glömmer ofta bort det. Men det är kul när jag kommer i håg det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är inte heller med varje vecka.

      Radera
  10. Spännande, jag vet en hel del som likt dig föredrar kulglass framför mjukglass. Tycker också kulglass är okej, men mjukglass med strössel är nog ändå favoriten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är jätteförvånad över att så många tydligen äter mjukglass. Tycker det är väldigt sällan som jag ens ser att det går att köpa. Men det kan ju bero på att jag själv inte är så glad i det 🙂

      Radera
  11. Skrattade gott åt ditt sista svar. Minns min första och enda övernattning i tält på en ö i Stockholms skärgård. Det vad Midsommar och det ösregnade. Tältet läckte inte, men vattnet kröp ju in via ingången och underifrån. Luftmadrasserna höll sig flytande om man säger så. Så det var första och enda gången att vi tältade;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag låg ofta i tält när jag var liten och även när jag började åka på semester med kompisar. Det var liksom de enda semestrar vi hade råd med.

      Radera
  12. Roligt att läsa andras svar och att själv vara med ibland.
    Men som du skriver, inte alltid så lätt att svara :-)
    Antingen eller blev för min del ibland "både och" men så kände jag mig tvungen att välja ETT svar :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, temat är ju antingen eller, det betyder ett svar. I alla fall för mig 🙂

      Radera