måndag 13 juni 2022

TV-serie: Folk med ångest (2021)

Titel: Folk med ångest
Originaltitel: Folk med ångest
Genre: Drama
Skapad av: Felix Herngren, Fredrik Backman (bok)
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Dan Ekborg, Marika Lagercrantz, Per Andersson, Leif Andrée, Sascha Zacharias
Premiär: 2021-12-29
Produktionsland: Sverige
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 30 min
Såg den på Netflix juni 2022





Handling
Komediserie om ett gisslandrama under en lägenhetsvisning, där en misslyckad bankrånare låser in sig med en överentusiastisk fastighetsmäklare, två bittra Ikea-missbrukare, en höggravid kvinna, en självmordsbenägen mångmiljonär och en kanin. Till slut ger rånaren upp och släpper alla i gisslan, men när polisen stormar lägenheten är den…tom. I en serie dysfunktionella vittnesförhör får vi efteråt höra allas version av vad som egentligen hände.

Min kommentar
När jag såg att Folk med ångest skulle bli TV-serie så flyttade jag omedelbart fram boken i den prioriterade hyllan (nej, jag hade inte läst den). Det tog mig ett bra tag ändå att läsa, vilket jag gjorde i mars i år. När vi efter en fullständigt fullspäckad dag under vår Göteborgssemester hade däckat och behövde något att titta på så plockades äntligen serien fram.

Trots att det bara är knappt tre månader sedan jag läste boken så hade jag, min vana trogen, ändå lyckats glömma en del. I alla fall ett tag. Väldigt mycket kom tillbaka efter ett par avsnitt. Det måste ha varit mycket svårt att göra en vettig filmatisering av den här historien, men jag tycker att de har lyckats riktigt bra.

Nackdelen med det här formatet är alla tankar som går förlorade och de är väldigt många. Alldeles speciellt så saknas Fredrik Backmans egen filosofiska funderingar, de som fungerar som en motvikt till det buskisaktiga. Tyvärr gör det att det här blir lite mer buskis än boken, men egentligen så är det här en vacker historia. Om att våga öppna sig för främlingar och att man då kan hitta både tröst och stöd.

Man kan nog säga att en stor del av svenska skådespelareliten är med här. Dan Ekborg är, som vanligt, fantastisk i sin roll som pappa polis och han behöver inte spela över ett enda dugg för att få fram det han vill. Till skillnad från Alfred Svensson, som spelar hans son som även han är polis. Han spelar över en hel del. Per Andersson, som kaninen, är förvånansvärt lågmäld och inte alls så hysterisk som man är van vid.

Folk med ångest som TV-serie är inte lika mörk, inte lika galen, inte lika rolig som boken, men den är precis lika hoppfull. Den är minst lika bra i alla fall och faktiskt förmodligen bättre om man har läst boken. Om jag inte hade gjort det så skulle det nog vara en del som jag inte förstod. Nu kunde jag själv fylla i luckorna. Kanske är det vad man helt kallt har räknat med.



TV Time har serien 8,1 i genomsnitt.
IMDb har serien 6,8 i genomsnitt (beräknat på 3 839 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar