onsdag 20 juli 2022

Bok: Döden för oss samman av Håkan Mattsson

Författare: Håkan Mattsson
Titel: Döden för oss samman
Genre: Thriller
Antal sidor: 316
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Livet och döden 1
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2022 (min) 2022
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 26 juni 2022




Första meningen: "Det här kommer att gå bra."

Baksidetext
Sommaren 2008 försvinner fyraåriga Linnea spårlöst i ett tryggt villaområde. Polisen, grannarna och familjen söker efter henne, men förgäves. Linneas mamma, pappa och storasyster tvingas hantera försvinnandet på sina olika sätt, och familjen slungas in i en destruktiv spiral.

Tolv år senare rymmer storasystern Hannah hemifrån utan förvarning och pappa Mathias dras in i en desperat jakt efter sin enda kvarvarande dotter. Under sökandet efter Hannah upptäcker han ledtrådar till vad som hände Linnea för tolv år sedan. Han hamnar på platser och möter människor som utmanar hela hans världsuppfattning.

Men Mathias är fast besluten att hitta Hannah, vad som än krävs. Han tänker inte förlora ännu en dotter.

Min kommentar
Jag minns inte om jag hade lagt märke till Döden för oss samman när jag gick igenom intressanta boksläpp för maj. Den ramlade i alla fall in här en dag, helt överraskande. För ett tag sedan började jag se väldigt positiva recensioner på Instagram så när jag hade läst klart alla böcker jag planerat i juni, och lite till, så tyckte jag att det kanske var dags att plocka fram den och ge den en chans.

Kanske är jag inte lika lyrisk som de andra, vars recensioner jag läste, men det beror nog mer på temat (i kombination med mig då) än på boken i sig. Detta är nämligen en riktigt bra och dessutom originell historia. Mig veterligen så har jag aldrig läst något liknande. Det är ett bra betyg. Jag passar på att här varna för spoilers. Fortsätt läs på egen risk.

I början blir jag lite fundersam för det verkar inte alls handla om det som står på baksidan. Först runt en tredjedel in så kommer vi till den handlingen. Det är väl också ungefär här som jag känner att allt tar ett spår som jag inte är så glad i. Eller, alltså själva spåret går bra, men jag gillar verkligen inte att man förhärligar döden. Om det vore så fantastiskt på andra sidan så borde ju ingen vilja vara kvar här. Ända fram tills man får vara med där, på andra sidan, så är jag överförtjust. Hela den där gemensamma upplevelsen... nej, det blir för mycket. För min del så hade det varit mycket bättre om det inte hade varit med. I alla fall inte så i detalj. Den stora ljuspunkten är ändå att ingen religion blir inblandad. Överhuvudtaget.

Språket är för det mesta rakt på och det passar mig väldigt bra. Det finns inga onödiga detaljer, som hur man knyter skorna, kokar kaffe eller liknande vardagliga saker och det är mycket uppskattat av mig. Ungdomarna från förorten (jo, det finns ett par sådana) pratar sitt eget språk. Huruvida de gör det eller ej kan jag inte uttala mig om, men det är i alla fall trovärdigt att de äldre/från landet inte riktigt förstår allt. Några gånger upprepas en del saker, med samma ord till och med, vilket stör mig lite, men det hände inte så ofta. Bara tillräckligt för att jag skulle notera det.

Pandemin får också vara med på ett hörn, i själva upptakten, och bara i bakgrunden. Det är så intressant att läsa hur det det var, för så här var det ju. Så väldigt många trodde att allt skulle återgå till det normala på några veckor. Det refereras till en Raymond Moody i boken och han är en verklig person och även hans så kallade forskning. Jag säger så kallade för jag tror att vi nog är många som inte skulle kalla det för det.

Döden för oss samman sägs vara första delen i en trilogi. Vad de andra två ska handla om vet jag inte, men jag har svårt att se en fortsättning på just den här historien. Oavsett så vill jag hemskt gärna läsa nästa bok också.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,40 i genomsnitt (beräknat på 5 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Döden för oss samman: Jag kan inte hitta någon.

4 kommentarer:

  1. Jag trodde vi tyckte olika om den här men ser nu att det ändå finns likheter i vad vi tycker. Sen rycktes jag inte med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den jättemycket, ända tills det blev för flummigt. Det var ändå en så försvinnande liten del så jag bestämde mig för att helt enkelt strunta i det 🙂

      Radera
  2. Den här blir jag nyfiken på i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den hade nog kunnat få ett ännu högre betyg om det inte hade blivit lite väl flummigt ett tag.

      Radera