fredag 15 juli 2022

Over 30 Book Tag

Det blir många tags nu... Den här hittade jag hos Lotten.

1. Name one of your favorite books that features a protagonist who is thirty years old or older.
Nu är ju Ove betydligt äldre än 30, men det får ändå bli En man som heter Ove av Fredrik Backman.

2. Name a book that represents who you were when you were younger.
Jag är inte helt säker på att jag faktiskt har läst den boken... men vet du, jag väljer Pippi Långstrump. Inte för att hennes uppväxtförhållanden påminner om mina utan för att hon alltid visste vad hon ville och inte brydde sig ett dugg om vad andra kunde tycka.

3. Name a book that represents where you are in your life now.
Det är ju inte så många böcker som skrivs om kvinnor 50+, men Jessika Devert har gjort det. Jag väljer den andra i Dagboksserien, Dagboken jag faktiskt skrev, eftersom den nog är mer där jag är nu. I alla fall litegrann.

4. Name a book that represents something that has never changed about you.
Jag vet inte riktigt vad det skulle kunna vara och om det finns en bok, men det får bli Projekt Rosie av Graeme Simsion. Jag har alltid varit lite av en Don Tillman.

5. Name one of your favorite classics.
Jag slukade Krig och fred av Lev Tolstoj när jag gick i gymnasiet. Det var en fantastisk upplevelse och jag tänker ofta på den.

6. Name a book you like or would like to read that was published in the year you were born.
När jag letade efter en bok som representerade mig när jag var yngre så hittade jag Den vita stenen av Gunnel Linde, som råkar vara utgiven samma år som jag föddes. Den blev ju självklar här, jag älskade både boken och serien.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa dina svar! Jessika Deverts böcker hade jag också kunnat ta :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju mer igenkänning i den andra boken, tycker jag.

      Radera