måndag 11 juli 2022

Film: The weekend away (2022)

Titel: The weekend away
Originaltitel: The weekend away
Genre: Thriller
Regissör: Kim Farrant
Manus: Sarah Alderson (bok)
Skådespelare: Leighton Meester, Christina Wolfe, Ziad Bakri, Luke Norris, Amar Bukvic
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 89 min
Serie: -
Såg den på Netflix 17 juni 2022





Handling
När Beths bästa vän försvinner under en tjejresa i Kroatien försöker hon ta reda på vad som egentligen hände. Men varje nytt spår uppdagar nya oroväckande hemligheter.

Min kommentar
Nu var det ett tag sedan The weekend away dök upp på Netflix och jag la den på vår lista. Jag tänkte att det kunde vara en film att se på sommaren, när man behövde något lättsmält. Detta är tydligen en bok också, men i den åker de till Lissabon, inte Kroatien.

Huvudpersonen här gör så märkliga val. Vid minst två tillfällen borde hon ha sprungit åt andra hållet. Vilken normalt funtad människa som helst hade gjort det. Om man vill vara lite elak, och ibland kanske man vill det, så är miljön det bästa med den här filmen. Man får lite vackra vyer och det får mig att vilja åka till Kroatien igen. Filmen spelades in i Split, tydligen, och där har jag inte varit, men kanske ska man se det här som en reklamfilm för staden.

Det är så mycket som är ologiskt och konstigt här, nästan lika många luckor som en adventskalender. Jag orkar inte ens räkna upp allt, men det som stör mig mest är SMS-konversationen. Den förstår jag inte överhuvudtaget. Först skriver hon "Du måste lämna henne", i nästa meddelande skriver hon "Sluta skriva till mig". Det kan hända att det stod något annat viktigt där, men det är så snabba klipp att jag inte hinner läsa allt.

Direkt när den där taxichauffören från Syrien gjorde entré så sa jag att jag verkligen hoppas att de inte har gjort det så enkelt för sig. Huruvida de gjorde det eller ej kommer jag inte att avslöja. Det finns några plot twists, som inte direkt är oväntade. Jag vet inte om det berodde på dåligt manus eller dåligt agerande. Men det hade nog varit bättre om det hade lagt mer krut på själva grundhistorien än att försöka komma på så många underliga tvistar som möjligt. Vid ett tillfälle så undrade jag om det var en komedi vi tittade på. Det var helt klart inte meningen att man skulle skratta där, men det gjorde vi båda två.

Det här är ju egentligen ett mardrömsscenario och som sådant borde det verkligen ha engagerat mer. Personligen så bryr jag mig inte ett dugg. The weekend away verkar i alla fall vara betydligt bättre som bok, den har nästan 4 i genomsnitt på Goodreads, så jag skulle nog säga att du ska läsa boken i stället.



Letterboxd hade den 2,4 i genomsnitt (beräknat på 28 941 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 21 548 betyg).
Jag ger den 2,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar