torsdag 14 juli 2022

Hett i hyllan #361

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Början av juni 2018 har vi förflyttat oss till nu.
Förr var jag ofta med i bokutlottningar och det hände att jag vann. Så var det med Patrioterna av Pascal Engman.

Den här boken syntes ju precis överallt när den kom och jag blev nästan löjligt nyfiken. När jag hittade en utlottning av den hos @johannasdeckarhorna så var jag självklart med. Och jag vann. Nu har den stått här och värmt hyllan i fyra år. Det riktigt dumma är ju att jag faktiskt tror att den här boken är bra på riktigt. Kanske är det dags att sätta upp Pascal Engman på listan över tänkbara författare till nästa års Boktolva? Ja. Jo, det gör jag.

Så här står det på baksidan:
Oron sprider sig på Stockholms nyhetsredaktioner efter mordet på en kvinnlig journalist. Medarbetare som vant sig vid att dagligen få ta emot hot fruktar nu för sina liv. Den unga Madeleine Winther på Nyhetsbladet har dock siktet inställt på något helt annat. Hon vet precis hur hon ska ta sig framåt i karriären och nu är hon på väg att göra ett rejält scoop.

Carl Cederhielm har lovat dyrt och heligt att skydda landet mot fiender. Han och hans båda medsvurna har satt samman en lista med tio namn. De ska hämnas dem som inte själva kan hämnas.

I ett land långt bort längtar en man hem till Sverige. Invånarna i den lilla staden är rädda för honom, han som arbetar som livvakt åt den vapen- och narkotikasmugglande ryssen.

Snart kommer deras liv att vävas samman och Sverige vakna upp till en ny, skoningslös verklighet. För Carl Cederhielm är dock uppdraget långt ifrån slutfört. Det är dags att eliminera nästa person på listan.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Den här boken har jag aldrig hört talas om tidigare. Det förvånar säkert ingen. Jag läser ju så lite spänningslitteratur. Men jag får i alla fall lite hum om vad som finns i den genren genom att delta i Hett i hyllan.
    http://mosstanten.se/2022/07/14/hett-i-hyllan-163-ljusets-angel/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du får veta mycket om den genren 🙂

      Radera
  2. Jag har funderat på att läsa hans böcker, inte minst efter att jag hört honom på Svenska Deckarfestivalen i Sundsvall. Men det har inte blivit av.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2022/07/14/hett-i-hyllan-304/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju väldigt många som läst och gillat hans böcker.

      Radera
  3. Pascal Engman fick jag lust och läsa redan när han debuterade. här kommer mitt inlägg:
    https://mrscalloway.blogspot.com/2022/07/hett-i-hyllan-v-28-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var lite så för mig också.

      Radera
  4. Tack för tips. Har inte läst den.
    https://rammengarden.blogspot.com/2022/07/hett-i-hyllan-pastor-viveka-och.html

    SvaraRadera
  5. Pascal Engman är en författare jag inte provat på ännu.
    Min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2022/07/hett-i-hyllan-vecka-28-2022.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge har inte jag heller det.

      Radera