söndag 3 juli 2022

Smakebit på søndag: Förbundsbryterskan

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu är det bara en vecka kvar till semestern! Tyvärr så är det upplagt för en riktigt jobbig vecka, men eftersom semestern hägrar i slutet av den så tror jag att det finns en chans att det går bra.

Jag har börjat läsa tredje delen i Berättelsen om Blodet, Förbundsbryterskan av Anders Björkelid. Det här är ju fantasy och det är minsann inte alltid det funkar för mig, men det här går över förväntan.

Min smakebit är från sida 203:
Tjiwros kliade uttern under hakan.
    - Såja, sa han. Såja. Var inte så ivrig. Det är visst morgon nu.
    Han plirade upp mot himlen som stadigt blev ljusare. Piskat molnskum låg över fjälltopparna i öster och glödde blåbär och mjölk.
    Han reste sig långsamt upp. Det knäppte i de gamla lederna. Så böjde han sig fram och släppte ned uttern på marken.
    - Så där. Nu är du fri. Kom och gå som du vill. Jag behöver inget trolldjur längre.
    Han stod och såg hur den blanka kroppen svängde fram och tillbaka medan den rann ned mot sjön. Så lyfte han den smala silverringen med hornen av huvudet.
    - När jag tänker efter så är jag också fri nu.

16 kommentarer:

  1. sett en kopplad utter, i Hagaparken

    SvaraRadera
  2. Fantasy är en genre jag inte läser mycket. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag heller, men jag känner mig lite mer motiverad när det är svensk sådan.

      Radera
  3. Fantasy funkar nog ännu mer sällan för mig tror jag. Men ibland blir det riktigt bra. Hoppas din vecka blir bra ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får helt enkelt hålla upp semestermoroten framför sig 😁

      Radera
  4. Jag gillar viss fantasy. Tyckte mycket om både GoT och LOTR men det får nog inte bli för mycket fantasynörderier. Haha, jag vet inte riktigt. Härligt med semester i annalkan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jättesvårt att veta varför det funkar ibland och ibland inte. Något kännetecken finns det säkert, men vad det är vet jag inte.

      Radera
  5. En vacker dag ska jag testa fantasy, jag är sugen men även lite orolig över att jag själv har för dålig fantasi för att uppskatta något som är som världsfrånvänt. Tack för smakbit, att lära känna en utter vore inte helt fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att testa är en bra idé, men det finns ju så många olika sorter så det är svårt att veta vilka som eventuellt skulle kunna funka.

      Radera
  6. fantasy har jag lyckats läsa några gånger, men det är inget jag väljer ofta. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte en favoritgenre här heller.

      Radera
  7. Jag läser alldeles för lite fantasy men nu gör jag faktiskt det. Den här serien har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja veta vad det är som gör att det funkar ibland. Då skulle jag bara kunna välja den sorten 😁

      Radera
  8. Den här serien kände jag inte till (iofs dålig koll på fantasy). Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte heller speciellt bra på fantasy.

      Radera