måndag 4 juli 2022

Film: Hustle (2022)

Titel: Hustle
Originaltitel: Hustle
Genre: Drama
Regissör: Jeremiah Zagar
Manus: Taylor Materne, Will Fetters
Skådespelare: Adam Sandler, Queen Latifah, Juancho Hernangomez, Ben Foster, María Botto
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på Netflix 10 juni 2022





Handling
Stanley Sugarman är en talangscout för Philadelphia 76ers som är trött på att ständigt resa jorden runt för att hitta talanger. Hans stora dröm är att en dag få bli tränare och det ser ut att bli verklighet, när lagets ägare äntligen ger honom det uppdraget. Oförutsedda saker händer och Stanley blir tvungen att försöka hitta ännu en talang och då helst en supertalang, innan han kan få axla tränarrollen.

Min kommentar
Första gången jag såg reklamen om Hustle så ratade jag den, kan jag väl erkänna, utan att veta något alls om filmen. Då bara på grund av Adam Sandler. Han är en skådespelare som man inte riktigt vet var man har. Ibland är han bara hysterisk och underlig (inte på något positivt sätt), ibland kan han vara riktigt bra. När jag kollade upp betygen på IMDb så ändrade jag mig och tyckte att vi kunde ge filmen en chans.

Jo, jag har ju alltså en liten soft spot för sportfilmer. Helt oberoende av sport egentligen. Det de riktigt bra filmerna har gemensamt är passionen som sportutövarna känner för sin sport och då är själva sporten oviktig. Den passionen finns även här och man behöver inte älska basket eller ens vara insatt för att uppskatta den här historien.

Det är en väldigt lågmäld Adam Sandler vi möter här, vilket känns oväntat men skönt. Han spelar den ena underdogen (jodå, här finns inte bara en, utan två underdogs) och han gör det på ett riktigt bra sätt. De har lyckats samla en stor del av basketens världsstjärnor till den här filmen och det är ju alltid roligt. Nu känner ju inte jag till dem utan det upptäckte jag först när jag skulle skriva ihop det här (eller jo, jag förstod det av eftertexterna, men jag känner fortfarande inte till dem). Världsstjärnorna spelar antingen sig själva eller fiktiva spelare och båda varianterna fungerar bra.

Jag tycker lite för mycket tid ägnas åt uppladdningen inför try-outen. Det blev för mycket samma likadant och en film måste faktiskt inte fyllas ut så att den blir två timmar. Inte särskilt mycket är överraskande eller nytt här, inget alls egentligen. Vi har nog alla sett samma historia förut, men det gör inget. Det är bra ändå och den här resan är ju i stort sett samma för alla som har gjort den.

Hustle är inte den bästa sportfilm jag har sett, men den håller sig helt klart i toppskiktet. Märk väl, detta är ingen komedi, även om den har en del humor. Och Adam Sandler är en bra skådespelare. När och om han vill/får chansen.



Letterboxd hade den 3,6 i genomsnitt (beräknat på 54 295 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 34 164 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Hm, en basketfilm som vi inte sett? Det måste jag kolla med maken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte så längesedan som den kom och man kan ju kanske tro att en film med Adam Sandler inte kan vara seriös. Det kan han.

      Radera