måndag 25 juli 2022

Film: Dag för dag (2022)

Titel: Dag för dag
Originaltitel: Dag för dag
Genre: Drama
Regissör: Felix Herngren
Manus: Felix Herngren, Erik Hultkvist, Tapio Leopold
Skådespelare: Sven Wollter, Marianne Mörck, Tomas von Brömssen, Wiliam Spetz, Martina Haag
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: Sverige
Längd: 110 min
Serie: -
Såg den på C More 24 juni 2022





Handling
På ett äldreboende bor Tage, Malte, Rut, vårdaren Katrin och städaren Simon. Tillsammans beger sig de fem personerna ut på en husbilsresa genom Europa för att uppfylla en äldre mans sista önskan.

Min kommentar
Jag vet inte om det är tradition att se en svensk film på midsommarafton, men om det inte är det så vill jag att det ska vara det. Alltså letade jag efter en sådan och ramlade strax över listan på C More. Där fanns Dag för dag. Med tanke på vad den handlar om så kanske det inte omedelbart känns rätt på en midsommarafton, men det blev ganska bra ändå.

Jag blir väldigt berörd av den här filmen. Att det mestadels beror på Sven Wollter är solklart, men om det beror på att detta är den sista film han gjorde eller på att han är helt fantastisk i sin roll som Malte låter jag vara osagt. Jag gissar att det är en kombination av båda.

Skådespelarensemblen här är magisk. Egentligen är det det enda man behöver säga. Det är en fröjd att se samspelet mellan Sven Wollter, Marianne Mörck och Tomas vom Brömssen. Det är stjärnstatus på dem alla tre. Marianne Mörck är som vanligt fantastisk, men hennes karaktär Rut är så otroligt störig. Jag sitter och blir ganska irriterad på att hon enhälligt bestämmer att alla andras uppfattning om guldkant på tillvaron är samma som hennes. Det här blir ju hennes bucketlist-resa. Inte Maltes. Även William Spetz är riktigt bra, men det känns som att hans karaktär hade mer att säga.

Filmen är inte lika tramsig som svensk film tenderar att vara, här är det mer allvar. Det finns visserligen en del (nästan) pinsamma scener, men de är menade att vara så. Hoppas och tror jag. Men det här med otrohet alltså... det verkar vara stört omöjligt att undvika i en svensk film. Det måste väl ändå finnas andra alternativ.

Ämnet här är ju oerhört känsligt, men jag tycker att man har lyckats behandla det både varsamt och respektfullt. Här finns inga pekpinnar och inga floskler. Jag anar att den får de flesta(?) att tänka till lite och börja fundera. Det som kunde ha blivit outhärdligt sorgligt och sentimentalt motverkas av Ruts högljuddhet. Det är både bra och dåligt, men hon stör mig så otroligt mycket i början. Det kanske jag har nämnt tidigare.

Dag för dag är en rolig, sorglig, varm och innerlig film som blir en väldigt fin historia med en perfekt mix av karaktärer, som alla är olika och med sin egen historia. Jag blir både ledsen och glad av den.



Letterboxd hade den 3,2 i genomsnitt (beräknat på 181 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 537 betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar