måndag 11 juli 2022

TV-serie: Foundation #1 (2021)

Titel: Foundation
Originaltitel: Foundation
Genre: Science fiction
Skapad av: Josh Friedman, David S Goyer
TV-bolag: AppleTV+
Skådespelare: Lou Llobell, Jared Harris, Lee Pace, Leah Harvey, Laura Birn
Premiär: 2021-09-24
Produktionsland: Irland | USA
Antal avsnitt: 10
Avsnittslängd: ca 60 min
Såg den på HBO maj-juni 2022





Handling
I en framtid där mänskligheten befolkat större delen av universum har matematikern Hari Seldon genom sina räkenskaper förutsett det styrande Galaktiska imperiets fall. Mänskligheten står inför en ny mörk tidsålder som enligt Hari endast kan förmildras genom att implementera hans plan – att bygga en stiftelse i universums utkant avsedd att bevara allt vetande.

Min kommentar
Det räcker med att bara säga namnet Isaac Asimov för att jag ska få något slags glädjerus. Någon gång på 80-talet så slukade jag hela hans Stiftelsetrilogi (som faktiskt består av minst fem böcker numer) och med slukade så menar jag just det. Som jag minns det så var det helt fantastiska böcker, de satte verkligen igång fantasin. När jag såg att de tänkte göra en TV-serie av dem så kan du ju tänka dig själv vad jag kände. Skräckblandad förtjusning. Skulle det verkligen gå att göra detta? Jag fick ge mig till tåls ett tag, eftersom Foundation går på AppleTV+, en streamingtjänst vi bara har ibland. Dessutom är det en serie som jag måste/får se på egen hand.

Av förklarliga skäl så minns jag i stort sett ingenting av de här böckerna. Egentligen kommer jag bara ihåg känslan och en enda liten detalj, eventuellt i sista boken, vi får väl se om vi kommer dit. Och Hari Seldon, så klart. Jag kan alltså inte alls bedöma huruvida TV-serien följer böckerna eller ej, vilket enligt mig är en bra sak. I alla fall för mig. Det betyder att jag kan se den med ett helt öppet sinne. Isaac Asimovs dotter, Robyn, har varit med och producerat, vilket gör att jag känner att jag kan lita på att man hanterat historien på ett respektfullt sätt.

I början är jag nog mest förvirrad. Man hoppar friskt och det gäller både tid och plats. Det känns som att det är massor av trådar att hålla ordning på, men jag tror faktiskt inte att det är fler än tre. Det tar några avsnitt, sedan kommer jag underfund med vilka dessa trådar är och, framför allt, hur de hänger ihop. För det gör de ju. Då blir det allt mycket bättre. Det är en fascinerande historia och det gäller att inte tappa fokus. Det är också helt sanslöst snyggt.

Det som allt handlar om är att det är segraren som skriver historien, för visst är det så. Det gör ju tyvärr att man inte alltid kan lita på den. Och makt handlar det om också, vad man är beredd att göra för att behålla den. Det finns många paralleller till verkliga makthavare, ingen nämnd, ingen glömd. Kontentan är väl att oavsett vad man tycker om vad forskare kommer fram till så är vetenskapen (oftast) sann. Man kan liksom inte välja att verkligheten ser annorlunda ut än vad den gör, hur mycket man än vill att det skulle vara så. Jag vet att det är ett populärt sätt att ta sig an världen, men det funkade inte förr och det funkar inte nu heller. Då kommer verkligheten bara att komma ifatt och bita dig där bak.

Planen sägs vara att det ska bli åtta säsonger av Foundation. Jag hoppas att det är sant. Det här är bra. Enda kravet är att man måste öppna sitt sinne, man får bara åka med och lita på att alla pusselbitar kommer att passa till slut.



TV Time har serien 9,58 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,4 i genomsnitt (beräknat på 55 043 betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar