torsdag 29 juni 2023

Hett i hyllan #411

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Och från september tar vi ett lika stort kliv, ända fram till slutet av november.
Luftburen av Susanne Boll hade lockat mig ganska länge innan den hittade hem till mig.

På det jobb där sambon jobbade tidigare hade de ibland utlottningar av böcker och då valde han, efter bästa förmåga, något som han trodde skulle passa mig. Ett riktigt bra val, tyckte jag då och det tycker jag egentligen fortfarande. Även om jag sedan dess upptäckt att detta tydligen är andra delen i en serie om psykologen Vera Lilja. Titeln får mig att tänka på virus (ja, det gjorde den redan innan pandemin), men om jag har förstått det rätt så handlar den inte alls om det. Jag har ännu inte läst något alls av den här författaren, trots att det faktiskt står en ännu hetare bok i hyllan.

Så här står det på baksidan:
Vårstockholm är stekande hett, men idyllen skakas av en serie bestialiska mord. Den erfarna och ibland okonventionella psykologen Vera Lilja hjälper sin gode vän vid polisen, Kenneth Karlsson, att ringa in mördaren i hopp om att förekomma nästa attack.

Samtidigt brottas Vera med att reparera sin och kärleken Alexios relation, och försöker dessutom återknyta kontakten med sin vuxna son Patrik som hon övergav när han endast var några månader gammal.

Medan Veras eget liv vänds upp och ner i den bedövande hettan står utredningen och stampar, och de mörka molnen vid horisonten ger inget hopp om ett förlösande regn.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

8 kommentarer:

  1. Den har jag läst och gillat. https://eggetbok.blogspot.com/2023/06/hett-i-hyllan-v-26.html

    SvaraRadera
  2. Bestialiskt. Kanske inget som skulle passa mig. Har alltså inte läst.
    http://mosstanten.se/2023/06/29/hett-i-hyllan-210-angel-bland-skuggor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bestialiska mord lockar mig till läsning 🙂

      Radera
  3. Den läste jag tidigare i år, och gillade. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2023/06/29/hett-i-hyllan-353/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får kanske ta tag i den snart då.

      Radera
  4. Det låter som en bok som skulle passa mig om jag var sugen på att läsa något ur den genren.
    Min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2023/06/hett-i-hyllan-vecka-26-2023.html

    SvaraRadera