torsdag 15 juni 2023

Hett i hyllan #409

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Tro det eller ej, men nu tar vi ett kliv till mitten av juni.
Jag är förmodligen den sista i Sverige som inte har läst Mariette Lindsteins serie Via Terra (eller Dimön-serien, som den tydligen har blivit omdöpt till). Sektens barn är tredje delen.

Mariette är så otroligt snäll att hon frågade om jag ville ha den här boken och trots att jag då inte har läst någon av de tidigare delarna så tackade jag ja. Jag hade ju läst två andra böcker av henne och de var bra. Även de handlade om sekter. Något som jag tycker är vansinnigt läskigt att läsa om, så egentligen förstår jag inte alls varför hela den här serien fortfarande står oläst. Första delen är i alla fall framflyttad till den prioriterade hyllan, som uppenbarligen inte funkar något vidare bra. Men någon gång så.

Så här står det på baksidan:
Femton år har gått sedan Sofia flydde från sekten på Dimön. Sektledaren Franz Oswald har inte synts till sedan dess, men när en skoningslös storm sveper över Sverige kliver han ut ur skuggorna. Han är redo att ta sin sekt ut i världen och blir med sitt nya miljömedvetande mer populär än någonsin. Bakom fasaden utövar han en grym och manipulativ tyranni som inte minst drabbar sektens barn. Två av dem är sönerna Thor och Vic som uppfostras enligt sektens teser till att bli trofasta soldater i faderns tjänst. Men ju äldre Thor blir, desto mer växer tvivlen. Vem är egentligen Franz Oswald? Och hur långt är han beredd att gå för att behålla sin makt?Sofia driver numera ett härbärge för unga människor som flytt från sekter, men det totalförstörs av stormen. Hon har lovat sig själv att aldrig mer ha någon kontakt med Franz Oswald. Det visar sig vara svårare än hon trott. Återigen korsas deras vägar i en vansinnig katt-och-råtta-lek där bara en av dem kan segra.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

11 kommentarer:

  1. då är vi två som inte läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får kanske ta tag i den båda två ...

      Radera
  2. Sekter är verkligen hemska. Det sitter alltid en eller ett par människor i toppen och driver ett maktregemente. Så många människor, både medlemmar och anhöriga sommar sina liv förstörda.
    http://mosstanten.se/2023/06/15/hett-i-hyllan-208-the-gravediggers-daughter/

    SvaraRadera
  3. Mösstanten igen. Som får sina liv förstörda, skulle det vara.

    SvaraRadera
  4. Jag har läst den men sen blev det så många att jag inte hängde med. https://eggetbok.blogspot.com/2023/06/hett-i-hyllan-v-24.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det fick mig nog att tappa sugen lite, när det dök upp nya böcker hela tiden.

      Radera
  5. Jag har läst de tre första Dimön, eller Via Terra som de heta då, och de är bra och hemska...
    Mitt bidrag
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2023/06/hett-i-hyllan-vecka-24-2023.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste ta tag i hela serien, snart, känner jag.

      Radera
  6. Du är inte den sista. Jag har inte ens serien i hyllan. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2023/06/15/hett-i-hyllan-351/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, det är ju till och med längre ifrån läsning än vad jag är.

      Radera