måndag 26 juni 2023

Film: Ant-man and The Wasp: Quantumania (2023)

Titel: Ant-man and The Wasp: Quantumania
Originaltitel: Ant-man and The Wasp: Quantumania
Genre: Science fiction
Regissör: Peyton Reed
Manus: Jeff Loveness, Stan Lee, Larry Lieber
Skådespelare: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Jonathan Majors, Kathryn Newton, Michelle Pfeiffer
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA, Australien, Kanada
Längd: 124 min
Serie: -
Såg den på Disney+ 6 juni 2023





Handling
Superhjältevännerna Scott Lang och Hope van Dyne återvänder som Ant-Man och Wasp. De två, tillsammans med Hopes föräldrar Janet van Dyne och Hank Pym samt Scotts dotter Cassie Lang, hamnar i kvantvärlden, där de träffar märkliga varelser och ger sig ut på ett äventyr som tvingar dem att tänja på gränserna för vad de trodde var möjligt.

Min kommentar
Nationaldagen till ära så fick det bli ännu en film. Är man ledig så är man. Det kändes som att det var dags för ännu en superhjältefilm och det fanns nog fler att välja på, men valet föll på den med den extremt långa titeln: Ant-man and the Wasp: Quantumania.

Frågan är om jag någon gång ska lära mig; superhjältefilmer funkar väldigt sällan för mig. Eller jo, de funkar så till vida att jag blir underhållen, men det brukar vara ganska mycket jag hänger upp mig på. Den här gången försökte jag verkligen att inte tänka på alla märkliga saker, men ... jag har aldrig varit på en LSD-tripp, men det är ungefär så här jag föreställer mig att det är. Färgrikt. Fartfyllt. Förvirrande. Helt enkelt otroligt snurrigt och ologiskt.

Jag har tydligen sett båda de tidigare filmerna om Ant-man, men jag minns inte alltför mycket av dem. Uppenbarligen hade jag inte ens koll på vem som är släkt med vem ... Egentligen så kommer jag bara ihåg kvant-världen och det är ju faktiskt den det handlar om i den här filmen. Väldigt lämpligt.

Tempot är högt redan från start och sedan ökar det. Här finns ingen tid till eftertanke eller reflektion. LIte humor finns det, vilket ju hör till, men det kunde lätt ha varit mer. Mycket mer. Vissa figurer som dyker upp får mig att undra om detta eventuellt är en barnfilm. Från mitten och framåt känns allt, i stort sett, som en enda slutstrid. Det är lite för lång tid i mitt tycke. Det brukar inte vara den delen som är favoritdelen i en film. I eftertexterna är det inte bara en utan två scener. Missa inte dem.

Paul Rudd är verkligen bra i den här karaktären, men han har på tok för liten roll i sin egen film. Jag ville ju se en Ant-man-film, men här dyker det upp flera andra (superhjältar) och de får mer utrymme. Jag är ju så gammal att jag tycker det är fantastiskt rolig att se Michael Douglas och Michelle Pfeiffer i nya filmer och de har det fortfarande.

Ant-man and the Wasp: Quantumania är en snygg film, tycker jag, tyvärr mest yta och inte speciellt mycket innehåll. Är det verkligen detta folk vill ha? Om man ska döma efter betygen så verkar det ju inte vara det. Den är ett praktexempel på att man borde gå mer åt less is more-hållet. Trots att jag nog har sett flertalet Marvel-filmer så kan jag inte påstå att jag hänger med i/förstår allt och jag vet inte om den varit bättre eller sämre med mer förståelse.



Letterboxd hade den 2,6 i genomsnitt (beräknat på 430 677 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 170k betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar