måndag 19 juni 2023

TV-serie: The flight attendant #2 (2022)

Titel: The flight attendant
Originaltitel: The flight attendant
Genre: Thriller
Skapad av: Steve Yockey, Chris Bohjalian (bok)
TV-bolag: HBO
Skådespelare: Kaley Cuoco, Zosia Mamet, Rosie Perez, Griffin Matthews, Deniz Akdeniz
Premiär: 2022-04-21
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 8
Avsnittslängd: ca 35-47 min
Såg den på HBO juni 2023





Handling
Säsong 2 äger rum ett år efter händelserna från föregående säsong. Cassie arbetar nu deltid för CIA, där hon övervakar människor mellan flygen. Hon har varit nykter i ett år, är medlem i AA och har flyttat till Los Angeles, där hon har en ny pojkvän, Marco.

Under ett uppdrag i Berlin mördas hennes mål av en kvinna som låtsas vara Cassie, ända ner till tatueringen. Hon hemsöks av bilderna av sin dubbelgångare och försöker ta reda på vem som utger sig för att vara hon, samtidigt som hon återigen drabbas av hallucinationer. Nu är det tidigare versioner av henne som försöker övertala henne att återgå till den hon en gång var.

Min kommentar
Vi behövde något underhållande efter den förra TV-serien som inte direkt gjorde succé här. Första säsongen av The flight attendant var ju riktigt bra så det kändes som att den andra borde vara ett säkert kort. Alltså fick det bli den.

De första avsnitten är minst lika bra som förra säsongen. Sedan spårar det ur. Rejält. Och blir bara snurrigare och snurrigare. Det är en helt annan typ av historia/berättande än vad jag hade förväntat mig.

En del avsnitt handlar nästan bara om Cassies alkoholberoende. Att titta på någons delirium är inte vad jag betraktar som vare sig roligt eller underhållande. Scenerna (hallucinationerna) med Cassie i hennes huvud är bara märkliga och tillför absolut ingenting. Sidohistorien med Megan gillar jag inte alls, den är alldeles för hysterisk. Även sidohistorien med Grace blir för mycket. En av ljuspunkterna är vänskapen med Annie och Max, den gillar jag. De är riktiga vänner, men de får tåla en hel del.

Kaley Cuoco gör det i alla fall fortsatt bra. Hennes mamma (Cassies alltså) får också vara med. Spelad av ingen mindre än Sharon Stone. Med brorsan (Cassies alltså), spelad av T R Knight, blir knasiga familjen typ en triss i retro-skådisar.

The flight attendant var tydligen tänkt att bara bli de där första åtta avsnitten, en mini-serie alltså. Efter framgångarna chansade de på att fortsätta. Personligen så tycker jag att det hade varit mycket bättre om de hade hållit fast vid den ursprungliga planen. Förväntningarna var ju höga och det blev ett fall från ganska hög höjd, så slutsatsen får nog ändå bli att detta är sevärt.



TV Time har serien 9,54 i genomsnitt.
IMDb har serien 7,1 i genomsnitt (beräknat på 59k betyg).
Jag ger den 3,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

4 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt fortfarande inte sett klart den... Får läsa mer sen vad du tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lockade inte jättemycket till att titta på 😬

      Radera
    2. Bra.. Skulle se klart den igår, men då hade de tagit bort den från vårt Teliaabonnemang :-(

      Radera
    3. Jag skulle nästan våga påstå att du inte missade så mycket, men det är ju surt att inte se klart en serie. Jag har en sådan liggande och det verkar som att den inte kommer att visas någonstans någon gång.

      Radera